Popular culture and mass art in Russia Field of study: Eastern Slavonic Studies
Programme code: W1-S1FW23.2023

Module name: Popular culture and mass art in Russia
Module code: W1-FWS1-MI-KPSZMR01
Programme code: W1-S1FW23.2023
Semester: winter semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Moduł ma za zadanie przybliżyć osobom studiującym zjawisko sztuki masowej i kultury popularnej w Rosji w odniesieniu do specyfiki społeczeństwa postradzieckiego, po uprzednim zdefiniowaniu pojęć kultury popularnej i masowej, określeniu ich cech, wskazaniu podobieństw i różnic. W ramach zajęć osoby studiujące zdobędą także wiedzę o funkcjach omawianych typów kultur i ich odbiorcach, czy związkach z mediami masowymi. Osoby studiujące zapoznają się na wykładach z rysem historycznym kultury popularnej i sztuki masowej rozwijającej się w ZSRR (mass kult) i Rosji poradzieckiej, specyfiką tych zjawisk kształtujących się pod wpływem nakazów władzy w okresie radzieckim oraz przemożnych wpływów mediów na kulturę w Rosji postsowieckiej. Omawiane będą wybrane aspekty funkcjonowania kultury popularnej i sztuki masowej w społeczeństwie rosyjskim, szczególnie na przykładach takich jak muzyka i piosenka rozrywkowa jako zjawisko kultury masowej, widowiska muzyczne i sportowe w Rosji, literatura popularna i masowa, komiks rosyjski i rosyjskie gry komputerowe, czasopisma popularne, internet, reklama w Rosji, rosyjscy celebryci, kultowe kino rosyjskie, slang, hardbass i disco Rusco, kuchnia rosyjska jako element kultury masowej czy nostalgia za ZSRR w sztuce masowej i inne zapisane w sylabusie zajęć.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska kulturowe oraz historyczne, a także uwarunkowania społeczno-polityczne, które pozwoliły na wykształcenie się sztuki masowej i kultury popularnej w ZSRR i Rosji postsowieckiej, wpłynęły na ich wzajemne relacje i różnorodność zjawisk do nich zaliczanych; zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy zjawisk kultury popularnej i sztuki masowej w Rosji z wykorzystaniem narzędzi metodologicznych humanistyki współczesnej [FWS1-MI-KPSZMR01_1]
K_W03 [1/5] K_W04 [1/5]
potrafi przy użyciu różnych źródeł wyszukiwać informacje o rosyjskiej popkulturze, analizować je i użytkować w procesie analizy i interpretacji zjawisk kulturowych, potrafi wykorzystać posiadaną dzięki nim wiedzę w celu formułowania problemów w obrębie omawianych zjawisk popkulturowych w Rosji i potrafi rozwiązywać te problemy wyrażając własne poglądy i argumentując swoje racje z wykorzystaniem poglądów innych autorów [FWS1-MI-KPSZMR01_2]
K_U01 [1/5] K_U02 [1/5] K_U05 [1/5]
potrafi samodzielnie w sposób obiektywny, wykorzystując językoznawcze i literaturoznawcze narzędzia metodologiczne, opracowywać wybrane zagadnienia dotyczące rosyjskiej kultury popularnej i sztuki masowej dawnej i współczesnej [FWS1-MI-KPSZMR01_3]
K_U03 [1/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [FWS1-MI-KPSZMR01_w] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Description [a03] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
course work FWS1-MI-KPSZMR01_1 FWS1-MI-KPSZMR01_2 FWS1-MI-KPSZMR01_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)