Human existence issues in Russian literature Field of study: Eastern Slavonic Studies
Programme code: W1-S1FW23.2023

Module name: Human existence issues in Russian literature
Module code: W1-FWS1-MI-PLELR02
Programme code: W1-S1FW23.2023
Semester: summer semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Kurs poświęcony jest analizie motywów egzystencjalnych obecnych w literaturze rosyjskiej – od literatury tzw. starej po współczesną. Na zajęciach omawiane będą różnorodne motywy i tematy egzystencjalne z uwzględnieniem szerokiego kontekstu biograficznego i kulturowego literatury rosyjskiej, takie jak: człowiek wobec życia i śmierci; wolność i odpowiedzialność; grzech i świętość; wina i kara; samotność, starość, choroba, cierpienie; smutek, lęk, melancholia; przyjaźń; miłość i jej oblicza; inność; człowiek wobec Boga: sacrum i profanum; wiara w życiu człowieka, człowiek wobec sytuacji granicznych, wolna wola i wybór itp.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej, metodologicznej i terminologicznej nauk o literaturze i podstawową wiedzę z historii literatury i kultury rosyjskiej w zakresie problematyki ludzkiej egzystencji w literaturze rosyjskiej – od literatury najdawniejszej po współczesną [FWS1-MI-PLELR02_1]
K_W02 [1/5]
trafnie rozpoznaje zawartość ideową oraz charakterystyczne cechy poetyki omawianych utworów literackich, najważniejsze procesy literackie i kulturowe, w wyniku których literatura rosyjska może czerpać z dorobku literatury światowej w zakresie problematyki egzystencjalnej i motywów z nią związanych (człowiek wobec życia; wolność i odpowiedzialność; grzech i świętość; wina i kara; samotność człowieka; starość, choroba, cierpienie; smutek, lęk, melancholia; przyjaźń; miłość i jej oblicza; inność; człowiek wobec Boga: sacrum i profanum; wiara w życiu człowieka) i potrafi wykorzystać tę wiedzę do zaawansowanej analizy i interpretacji wybranych motywów egzystencjalnych [FWS1-MI-PLELR02_2]
K_W03 [1/5] K_W04 [1/5] K_U01 [1/5]
posiada umiejętność formułowania i wyrażania własnych poglądów i argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, a także jest otwarty na różnorodność opinii i sądów i ma świadomość funkcjonowania w literaturze rosyjskiej różnych okresów problematyki ludzkiej egzystencji w postaci wielorakich motywów, obrazów literackich i tematów [FWS1-MI-PLELR02_3]
K_U05 [1/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
discussion classes [FWS1-MI-PLELR02_k] 15 Description [a03] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating method – peer learning [b08] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
course work FWS1-MI-PLELR02_1 FWS1-MI-PLELR02_2 FWS1-MI-PLELR02_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)