Religions and religion beliefs in the post-Soviet regions Field of study: Eastern Slavonic Studies
Programme code: W1-S1FW23.2023

Module name: Religions and religion beliefs in the post-Soviet regions
Module code: W1-FWS1-KJ-RWPOP01
Programme code: W1-S1FW23.2023
Semester: winter semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Wykłady zostaną poświęcone omówieniu religii i wyznań w państwach obszaru postsowieckiego, a więc w byłych republikach ZSRR. Wykładowca omówi religie mające w Rosji tzw. status religii tradycyjnych (prawosławie, islam, buddyzm i judaizm) oraz tzw. status religii obcych (katolicyzm i wyznania protestanckie z uwzględnieniem szamanizmu). Celem wykładów będzie zaprezentowanie kulturowego zróżnicowania religijnego obszaru postsowieckiego i charakterystyka głównych nurtów religijnych z analizą wybranych lokalnych wierzeń lub wspólnot wyodrębnionych historycznie (staroobrzędowcy, unici).
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie wiedzy o kulturze religijnej różnych wyznań w systemie nauk humanistycznych / teologicznych / religioznawczych oraz prawosławia wobec / wśród innych wyznań chrześcijańskich. Orientuje się w specyfice przedmiotowej prawosławia i innych wyznań/religii w krajach postsowieckich; ma świadomość istoty prawosławia jako wyznania autokefalicznego oraz jego wyjątkowego związku z polityką zwłaszcza w Rosji. Zna i rozumie znaczenie prawosławia dla samych Rosjan i fundamentalnego wpływu tego wyznania na historię, kulturę, politykę Rosji i literaturę rosyjską, a co za tym idzie na mentalność Rosjan i mieszkańców obszarów postsowieckich. [FWS1-KJ-RWPOP01_1]
K_W01 [1/5]
w zaawansowanym stopniu zna i rozumie terminologię ogólną i szczegółową dotyczącą prawosławnej kultury religijnej oraz innych wyznań w ramach literaturoznawstwa; zna i rozumie pojęcia i zjawiska religijne i te, związane z wyznaniami, odzwierciedlone w literaturach wschodniosłowiańskich [FWS1-KJ-RWPOP01_2]
K_W02 [1/5]
w zaawansowanym stopniu potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę o religii i kulturze prawosławnej oraz innych wyznaniach obszarów postsowieckich w obrębie literaturoznawstwa, szczególnie w zakresie interpretacji motywów i symboli religijnych w literaturach wschodniosłowiańskich [FWS1-KJ-RWPOP01_3]
K_U01 [1/5]
w zaawansowanym stopniu potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, syntetyzować i użytkować informacje z zakresu nauk o religii i kulturze przy użyciu różnych źródeł oraz z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi w ramach polskiego i wschodniosłowiańskiego literaturoznawstwa [FWS1-KJ-RWPOP01_4]
K_U02 [1/5]
jest gotów do krytycznej oceny wiedzy własnej i odbieranych informacji dotyczących różnic między prawosławiem i innymi wyznaniami obszarów postsowieckich a katolicyzmem [FWS1-KJ-RWPOP01_5]
K_K01 [1/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [FWS1-KJ-RWPOP01_w] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Description [a03] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
exam FWS1-KJ-RWPOP01_1 FWS1-KJ-RWPOP01_2 FWS1-KJ-RWPOP01_3 FWS1-KJ-RWPOP01_4 FWS1-KJ-RWPOP01_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)