Propaganda in Russia (in communism and the present day)
Field of study: Eastern Slavonic Studies
Programme code: W1-S1FW23.2023

Module name: | Propaganda in Russia (in communism and the present day) |
---|---|
Module code: | W1-FWS1-KJ-PRKW02 |
Programme code: | W1-S1FW23.2023 |
Semester: | summer semester 2023/2024 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z problematyką propagandy i dezinformacji stosowanej w Rosji w XX i XXI w. jako mechanizmu kształtowania postaw i działań społecznych (podstawowe koncepcje, funkcje, rodzaje, język). Omówione zostaną strategie i techniki propagandowe, wykorzystane w celu legitymizacji systemu komunistycznego ZSRR. W toku zajęć osoby studiujące będą poznawać, analizować i dyskutować na temat narzędzi propagandowych, mechanizmów obrazowania wroga, komunikatów perswazyjnych, generowanych niegdyś oraz obecnie na zamówienie rosyjskich władz, co pozwoli im wypracować krytyczne podejścia do różnego rodzaju treści politycznych, społecznych, które wypełniają przestrzeń publiczną nie tylko w krajach rosyjskojęzycznych. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zjawiska związane z propagandą i dezinformacją stosowane w Rosji XX i XXI wieku, które wpłynęły na kształtowanie postaw i działań społecznych [FWS1-KJ-PRKW02_1] |
K_W04 [1/5] |
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji podstawowych koncepcji propagandy, jej funkcji, rodzajów i języków, wymagające wykorzystania narzędzi metodologicznych nauk humanistycznych [FWS1-KJ-PRKW02_2] |
K_W03 [1/5] |
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do sformułowania najważniejszych problemów opisujących system narzędzi propagandowych oraz złożonych mechanizmów obrazowania wroga i komunikatów perswazyjnych, co pozwoli osobie studiującej wypracować krytyczne podejście do różnego rodzaju treści politycznych, społecznych, które wypełniają przestrzeń publiczną nie tylko w krajach rosyjskojęzycznych [FWS1-KJ-PRKW02_3] |
K_U01 [1/5] |
przy użyciu narzędzi metodologicznych dostarczanych przez nauki humanistyczne potrafi wyszukiwać i opracowywać informacje na temat złożoności mechanizmów obrazowania wroga oraz języka propagandy w Rosji [FWS1-KJ-PRKW02_4] |
K_U02 [1/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
discussion classes [FWS1-KJ-PRKW02_k] | 30 |
Description [a03] Lecture-discussion [b02] Activating method – peer learning [b08] Activating method – flipped classroom [b09] |
course work |
FWS1-KJ-PRKW02_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |