Mentality and traditions of Russia and nations of the post-Soviet regions Field of study: Eastern Slavonic Studies
Programme code: W1-S1FW23.2023

Module name: Mentality and traditions of Russia and nations of the post-Soviet regions
Module code: W1-FWS1-KJ-MZRNOP01
Programme code: W1-S1FW23.2023
Semester: winter semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z fenomenem, jaki stanowi mentalność i zwyczaje Rosji oraz narodów obszarów postsowieckich. Zaprezentowany zostanie kontekst kulturowy, geograficzny, religijny, historyczny i polityczny, który wpływał na specyfikę charakteru Rosjan oraz mieszkańców państw postsowieckich. Interdyscyplinarny ogląd pozwoli dostrzec złożoność badanego zjawiska i jego diachroniczny charakter. W toku zajęć osoby studiujące zapoznają się z problematyką genotypu kulturowego i pojęciem „duszy rosyjskiej”. Poznają takie typy mentalności, jak słowianofilska, okcydentalistyczna, imperialna, a także sowiecka („homo sovieticus”). Omówiona zostanie również mentalność Słowian po pieriestrojce, której cechą jest nostalgia za przeszłością. Analiza stereotypów polsko-rosyjskich oraz rosyjsko-polskich pozwoli na pełniejsze zrozumienie złożoności zjawiska.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji poznanych wybranych zjawisk kulturowych, geograficznych, religijnych, historycznych i politycznych przy użyciu narzędzi metodologicznych nauk humanistycznych [FWS1-KJ-MZRNOP01_1]
K_W03 [1/5]
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty z historii Rosji i narodów postsowieckich, które wraz z istotnymi zjawiskami kulturowymi uformowały fenomen mentalności rosyjskiej oraz mieszkańców krajów postsowieckich [FWS1-KJ-MZRNOP01_2]
K_W04 [1/5]
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do podjęcia interdyscyplinarnego oglądu najważniejszych problemów, pozwalających na dostrzeżenie złożoności fenomenu, jaki stanowi mentalność i zwyczaje Rosji oraz narodów obszarów postsowieckich [FWS1-KJ-MZRNOP01_3]
K_U01 [1/5]
potrafi wyszukiwać i opracowywać informacje na temat polityki, historii, geografii, religii, kultury Rosji i obszarów postsowieckich przy użyciu narzędzi metodologicznych dostarczanych przez nauki humanistyczne do opisu różnych typów mentalności rosyjskiej i narodów obszarów postsowieckich [FWS1-KJ-MZRNOP01_4]
K_U02 [1/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
discussion classes [FWS1-KJ-MZRNOP01_k] 15 Description [a03] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating method – peer learning [b08] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
course work FWS1-KJ-MZRNOP01_1 FWS1-KJ-MZRNOP01_2 FWS1-KJ-MZRNOP01_3 FWS1-KJ-MZRNOP01_4
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)