Cultural contexts of Ukrainian literature I Field of study: Eastern Slavonic Studies
Programme code: W1-S1FW23.2023

Module name: Cultural contexts of Ukrainian literature I
Module code: W1-FWS1-JU-KKLU01
Programme code: W1-S1FW23.2023
Semester: winter semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Moduł realizuje treści dotyczące procesu kulturowego Ukrainy ze szczególnym uwzględnieniem miejsca i roli w nim zjawisk historycznoliterackich. Mowa będzie o uwarunkowaniach tego procesu, najważniejszych i najbardziej charakterystycznych zjawiskach kulturowo-literackich, a także biografiach i dziełach twórców, osadzonych w kontekście wydarzeń historycznych i kulturowych. Materiał obejmuje wybiórczo najważniejsze zjawiska kulturowo-literackie od literatury Rusi Kijowskiej, poprzez przełomowe znaczenie twórczości Tarasa Szewczenki (twórczość poety wobec historii i teraźniejszości Ukrainy; poglądy społeczno-polityczne Szewczenki; Szewczenko jako romantyk; znaczenie twórczości poety dla kultury ukraińskiej), po życie i twórczość Iwana Franki (poezja Franki, opowiadania i powieści, dramaty, krytyka literacka) i Łesi Ukrainki (analiza i omówienie dorobku lirycznego i dramaturgii pisarki w kontekście europejskim).
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
w zaawansowanym stopniu zna i rozumie kierunki rozwoju literatury ukraińskiej oraz prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa w odniesieniu do obszaru wschodniosłowiańskiego [FWS1-JU-KKLU01_1]
K_W01 [1/5] K_W02 [1/5]
ma uporządkowaną zaawansowaną wiedzę z zakresu procesu kulturowego Ukrainy ze szczególnym uwzględnienie miejsca i roli w nim zjawisk historycznoliterackich, zna elementy biografii i twórczość wybranych twórców i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę, potrafi analizować zjawiska i fakty kulturowe oraz literackie [FWS1-JU-KKLU01_2]
K_W03 [1/5]
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do: analizy i interpretacji dzieła literackiego oraz rozpoznania treści ideowych i charakterystycznych cech poetyki utworów literackich, a przede wszystkim do osadzenia ich w szerokim kontekście kulturowym [FWS1-JU-KKLU01_3]
K_U01 [1/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, syntetyzować i przede wszystkim użytkować informację potrzebną do analizy i interpretacji literatury oraz opisu procesów kulturowo-literackich przy użyciu różnych źródeł oraz z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi [FWS1-JU-KKLU01_4]
K_U02 [1/5]
jest otwarty na różnorodność opinii i sądów, potrafi argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów, a także potrafi formułować wnioski i wyrażać własne poglądy, sądy krytyczne i idee na temat przeczytanych tekstów oraz poznanych faktów i zjawisk kulturowo-literackich [FWS1-JU-KKLU01_5]
K_U05 [1/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
discussion classes [FWS1-JU-KKLU01_k] 30 Description [a03] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating method – peer learning [b08] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
Working with a programmed textbook [d02] 
course work FWS1-JU-KKLU01_1 FWS1-JU-KKLU01_2 FWS1-JU-KKLU01_3 FWS1-JU-KKLU01_4 FWS1-JU-KKLU01_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)