Linguistic theories II Field of study: Eastern Slavonic Studies
Programme code: W1-S2FW23.2023

Module name: Linguistic theories II
Module code: W1-FWS2-WS-TJ02
Programme code: W1-S2FW23.2023
Semester: summer semester 2023/2024
Language of instruction: Russian
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Celem zajęć realizowanych w ramach modułu jest zapoznanie z wybranymi teoriami z zakresu nauki o języku, wypracowanymi w ich ramach pojęciami oraz kategoriami przydatnymi w szczegółowych badaniach lingwistycznych. Udział w zajęciach przyczynia się do kształtowania umiejętności krytycznego zastosowania wiedzy teoretycznej oraz narzędzi metodologicznych językoznawstwa w badaniach własnych.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
w pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię ogólną i szczegółową z zakresu lingwistyki, szczególnie dotyczącą teorii językoznawczych i metodologii badań językoznawczych [WS-TJ02 _1]
K_W02 [3/5]
zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie językoznawstwa [WS-TJ02 _2]
K_W03 [2/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, syntetyzować, twórczo interpretować i użytkować informacje z zakresu teorii językoznawstwa i metodologii badań językoznawczych przy użyciu różnych źródeł oraz z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi [WS-TJ02 _3]
K_U02 [3/5]
potrafi samodzielnie, z zachowaniem zasad obiektywności i akademickiego stylu wywodu, opracowywać wybrane zagadnienia z zakresu nauki o języku [WS-TJ02 _4]
K_U03 [2/5]
potrafi porozumiewać się w języku rosyjskim posługując się komunikacyjnymi kompetencjami językowymi w stopniu zaawansowanym. Posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem skomplikowanych tekstów naukowych oraz pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych (w tym badawczych) oraz wystąpień ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim [WS-TJ02 _5]
K_U07 [2/5]
jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz korzystania z opinii i pomocy ekspertów podczas formułowania problemów badawczych oraz poszukiwania odpowiednich narzędzi badawczych [WS-TJ02 _6]
K_K02 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
discussion classes [WS-TJ02 _k] 30 Description [a03] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating method – peer learning [b08] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
exam WS-TJ02 _1 WS-TJ02 _2 WS-TJ02 _3 WS-TJ02 _4 WS-TJ02 _5 WS-TJ02 _6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)