Education Practicium from Physics in Primary School, Tutoring I Field of study: Mathematics
Programme code: W4-S1MT19.2023

Module name: Education Practicium from Physics in Primary School, Tutoring I
Module code: W4-MT-S1-23-PNFiz1
Programme code: W4-S1MT19.2023
Semester: winter semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Celem śródrocznej praktyki dydaktycznej prowadzonej w szkole podstawowej jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno–wychowawczą nauczyciela na II etapie edukacyjnym (klasy VII - VIII szkoły podstawowej) oraz konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu fizyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki fizyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. W trakcie praktyki następuje kształtowanie podstawowych kompetencji dydaktycznych poprzez: - zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której odbywana jest praktyka dydaktyczna, w szczególności poznanie realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, różnych pracowników - uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji; - obserwowanie aktywności uczniów oraz wszelkich czynności podejmowanych przez nauczyciela szkoły w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć); - współdziałanie z nauczycielem i prowadzącym zajęcia w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji fizyki; - pełnienie roli nauczyciela, w szczególności planowanie lekcji fizyki na II etapie edukacyjnym, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze oraz omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy); - odpowiednie reagowanie na uwagi dotyczące przygotowania oraz prowadzenia lekcji. W module tym przewiduje się również personalizację procesu kształcenia przyszłego nauczyciela fizyki budowaną w oparciu o indywidualną opiekę nad studentem (tutoring): - diagnozowanie mocnych i słabych stron studenta jako przyszłego nauczyciela; - wspomaganie studentów w planowaniu i realizacji zadań o charakterze samorozwojowym; - indywidualne doradztwo metodyczne.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę, sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły; rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole [PS1 01]
KN.2023_W06 [2/5] KN.2023_U01 [2/5]
potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej [PS1 02]
KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W07 [3/5] KN.2023_W14 [3/5] KN.2023_U01 [3/5] KN.2023_U10 [3/5] KN.2023_KS07 [3/5]
potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć [PS1 03]
KN_F_W01 [4/5] KN_F_W03 [4/5] KN_F_W04 [4/5] KN.2023_U02 [3/5] KN.2023_U07 [3/5] KN.2023_U08 [3/5] KN_F_U06 [4/5] KN.2023_KS01 [3/5] KN.2023_KS03 [3/5] KN_Ch_K02 [4/5]
potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk [PS1 04]
KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W06 [3/5] KN.2023_U02 [3/5] KN.2023_U13 [3/5]
jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych [PS1 05]
KN.2023_W03 [3/5] KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_U01 [3/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_KS07 [3/5]
Potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenie pokazowe podczas lekcji fizyki, wykorzystać eksperyment tak aby osiągnąć założone cele (wprowadzenie tematu, powtórkę materiału, zaciekawienie) [PS1 06]
KN_F_W01 [4/5] KN_F_W03 [4/5] KN_F_W04 [4/5] KN_I_W07 [5/5] KN_F_U03 [4/5] KN_Ch_K01 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
workshop [PS1 fs 01] 30 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Demonstration-imitation [c06] 
Screen presentation [c07] 
Working with a computer [d01] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Working with another teaching tool [d03] 
Internship [e05] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work PS1 01 PS1 02 PS1 03 PS1 04 PS1 05 PS1 06
tutoring [PS1 fs 02] 2 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Screen presentation [c07] 
Working with a computer [d01] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Internship [e05] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work PS1 02 PS1 04
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)