Russian literature in the perspective of cultural anthropology Field of study: Eastern Slavonic Studies
Programme code: W1-S2FW23.2023

Module name: Russian literature in the perspective of cultural anthropology
Module code: W1-FWS2-WS-LRAK02
Programme code: W1-S2FW23.2023
Semester: summer semester 2023/2024
Language of instruction: Russian
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Moduł Literatura rosyjska w perspektywie antropologii kultury ma na celu wypracowanie umiejętności analizy i interpretacji wybranych przykładów z literatury rosyjskiej w szerokim kontekście nowoczesnej humanistyki z uwzględnieniem różnorodnych kategorii antropologicznych. Celem antropologiczno-kulturowych odczytań literatury rosyjskiej jest nauczenie jak rozumieć literaturę i język w szerokich i aktualnych kontekstach estetycznych, historycznych, społecznych i politycznych. Podczas zajęć osoba studiująca zapoznana zostanie z kategoriami antropologicznymi, zagadnieniami symboliki kulturowej, z głównymi problemami współczesnej antropologii literatury oraz ze współczesnym dyskursem literaturoznawczo-kulturowym. Wśród podejmowanych zagadnień mogą znaleźć się kwestie takie jak: kulturowe wzory doświadczania przestrzeni, symbolika labiryntu, domu, drogi itd., nie-miejsce, postpamięć i pamięć kulturowa, antropologia śmierci, podmiotowość, tożsamość a odmienność, ja–inny, obcość a identyfikacja, literatura a stereotypy, kategoria codzienności, rytualizacja codzienności, człowiek – rzecz, tabu – detabuizacja, karnawalizacja i śmiech, kategoria ciała, ciało tekstu, płeć kulturowa, różne perspektywy rozumienia pojęcia gry, obrzędy kulturowe a literatura itp.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy i interpretacji wytworów kultury rosyjskiej, szczególnie literatury oraz wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie literaturoznawstwa rosyjskiego [WS-LRAK02_1]
K_W03 [2/5]
zna i rozumie główne tendencje rozwojowe literaturoznawstwa rosyjskiego, szczególnie w kontekście osiągnięć nowoczesnej humanistyki [WS-LRAK02_2]
K_W04 [3/5]
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w celu formułowania i innowacyjnego rozwiązywania problemów badawczych z zakresu analizy i interpretacji utworów literatury rosyjskiej w kluczu antropologiczno-kulturowym [WS-LRAK02_3]
K_U01 [2/5]
potrafi formułować i wyrażać własne poglądy, sądy krytyczne i idee wypracowane na podstawie analizy i interpretacji utworów literatury rosyjskiej; potrafi prowadzić debatę i argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów, sprawnie formułować wnioski w oparciu o przeczytaną literaturę podmiotu i przedmiotu [WS-LRAK02_4]
K_U06 [2/5]
jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów współczesnej humanistyki oraz korzystania z opinii i pomocy ekspertów w zakresie badania literatury rosyjskiej [WS-LRAK02_5]
K_K02 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
discussion classes [WS-LRAK02_k] 30 Description [a03] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating method – peer learning [b08] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
exam WS-LRAK02_1 WS-LRAK02_2 WS-LRAK02_3 WS-LRAK02_4 WS-LRAK02_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)