The Russian language in the 20th and 21st centuries Field of study: Eastern Slavonic Studies
Programme code: W1-S2FW23.2023

Module name: The Russian language in the 20th and 21st centuries
Module code: W1-FWS2-TL-JR04
Programme code: W1-S2FW23.2023
Semester: summer semester 2024/2025
Language of instruction: Russian
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Podczas zajęć osoba studiująca zdobywa wiedzę z zakresu języka rosyjskiego w XX wieku, poznając zachodzące w tym okresie zmiany spowodowane procesami natury społeczno-historycznej na poziomie leksykalno-semantycznym i stylistycznym z uwzględnieniem ewolucji języka, jego aktywnego i pasywnego zasobu leksykalnego, otrzymuje wiedzę dotyczącą zmian zachodzących wskutek wpływów ideologicznych, propagandowych, politycznych. Zaznajamia się z leksyką języka rosyjskiego końca XX oraz pierwszych dwóch dekad XXI wieku z punktu widzenia jej pochodzenia, funkcjonalnych właściwości stylistycznych, w powiązaniu z zachodzącymi zmianami społecznymi, ustrojowymi, politycznymi, z leksyką aktualną, neologizmami i neosemantyzmami
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju w ramach dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo), w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej [TL-JR04_1]
K_W01 [3/5]
zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię ogólną i szczegółową z zakresu dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo), w tym językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej [TL-JR04_2]
K_W02 [3/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, syntetyzować, twórczo interpretować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł oraz z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi powiązanych z dyscyplinami, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo), w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej [TL-JR04_3]
K_U02 [3/5]
potrafi samodzielnie, z zachowaniem zasad obiektywności i akademickiego stylu wywodu, opracowywać wybrane zagadnienia z określonego obszaru (kultura, literatura, język, przekład) w ramach dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo), w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej [TL-JR04_4]
K_U03 [3/5]
jest gotów do samodzielnego podejmowania działań zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, rozwijania dorobku zawodu oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i dbałości o tradycje zawodu [TL-JR04_5]
K_K04 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
discussion classes [TL-JR04_k] 30 Description [a03] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating method – peer learning [b08] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
course work TL-JR04_1 TL-JR04_2 TL-JR04_3 TL-JR04_4 TL-JR04_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)