Basics of Therapeutic Pedagogy Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-S1PE19.2023

Module name: Basics of Therapeutic Pedagogy
Module code: W6-PE-KT-S1-C1.PPL
Programme code: W6-S1PE19.2023
Semester: winter semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie wymaganych zagadnień: Definiowanie i rozumienie choroby przewlekłej. Historyczne uwarunkowania opieki nad dzieckiem przewlekle chorym oraz najnowsze tendencje w rehabilitacji/hospitalizacji dzieci chorujących przewlekle. Charakterystyka wybranych chorób, zespołów chorobowych, niepełnosprawności ruchowej, ograniczenia w zaspokajaniu potrzeb oraz mechanizmy obronne w chorobie. Rodzaje i uwarunkowania błędów jatrogennych w opiece nad chorym. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
student/studentka jest odpowiedzialny/a za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego [PE-KT-S1-C1.P_K_1]
K_K03 [3/5] KN3_K01 [3/5]
student/studentka potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne ukazując ich powiązanie z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych oraz humanistycznych i medycznych [PE-KT-S1-C1.P_U_1]
KN3_U02 [3/5]
student/studentka ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz powstawania patomechanizmów zaburzeń i niepełnosprawności [PE-KT-S1-C1.P_W_1]
K_W02 [2/5] KN3_W03 [2/5]
student/studentka ma wiedzę na temat miejsca pedagogiki, pedagogiki specjalnej w systemie nauk i jej metodologicznych oraz przedmiotowych powiązań; ma wiedzę z zakresu oddziaływań pedagogicznych jako zbioru praktyk społecznych, która spełnia funkcję stymulującą, rozwijającą, regulującą, korekcyjną i terapeutyczną oraz integracyjną [PE-KT-S1-C1.P_W_2]
KN3_W03 [2/5] KN3_W07 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PE-KT-S1-C1.PPL_fs_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
Problem-based lecture [b01] 
Screen presentation [c07] 
course work PE-KT-S1-C1.P_K_1 PE-KT-S1-C1.P_U_1 PE-KT-S1-C1.P_W_1 PE-KT-S1-C1.P_W_2
practical classes [PE-KT-S1-C1.PPL_fs_2] 15 Problem-based lecture [b01] 
Activating methods: a case study [b07] 
Screen presentation [c07] 
Individual work with a text [f02] 
course work PE-KT-S1-C1.P_K_1 PE-KT-S1-C1.P_U_1 PE-KT-S1-C1.P_W_1 PE-KT-S1-C1.P_W_2
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)