Internships with tutoring (Inclusive Education) Field of study: Special Education
Programme code: W6-SMPC19.2023

Module name: Internships with tutoring (Inclusive Education)
Module code: PS_D6_PTW
Programme code: W6-SMPC19.2023
Semester:
  • summer semester 2026/2027
  • winter semester 2026/2027
  • summer semester 2025/2026
  • winter semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 1
Purpose and description of the content of education:
Zajęcia prowadzone w ramach modułu stanowią dla studenta okazję do poznania praktycznych aspektów edukacji integracyjnej i edukacji włączającej oraz wielorakich uwarunkowań efektywności tych procesów. Zaplanowano 30 godzin zajęć praktycznych na dwa semestry (15 w każdym z semestrów), w ramach których student ma możliwość uczenia się przez doświadczenie. Realizuje je w oparciu o indywidualny plan, poprzez współpracę z tutorami (nauczyciel akademicki i nauczyciel zatrudniony w placówce, w której realizowana jest praktyka) oraz kontakt z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Taka forma organizacji zajęć oraz praca własna studenta (czytanie literatury, analiza innych materiałów źródłowych, przygotowanie się do bieżących zadań wynikających z programu i indywidualnego planu praktyk, opracowanie dokumentacji praktyk) mają zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów uczenia się wskazanych w opisie modułu. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie specyfikę przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w której jest realizowana praktyka, w szczególności działania edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńczo-wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji [PS_D6_PTW_1]
KN3_W09 [4/5] KN3_W11 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie specyfikę edukacji włączającej dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PS_D6_PTW_2]
KN3_W12 [3/5] KN3_W14 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi [PS_D6_PTW_3]
KN3_W08 [4/5] KN3_W15 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi zaobserwować funkcjonowanie dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczyciela w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty [PS_D6_PTW_4]
KN3_U04 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych [PS_D6_PTW_5]
KN3_U01 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy [PS_D6_PTW_6]
KN3_K07 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
internship [PS_D6_PTW_fs1] 15 Description [a03] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Poster presentation [c05] 
Working with another teaching tool [d03] 
Observation [e06] 
Practice-as-research [e08] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_D6_PTW_1 PS_D6_PTW_2 PS_D6_PTW_3 PS_D6_PTW_4 PS_D6_PTW_5 PS_D6_PTW_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Review of internship documentation [d03] Consulting the results of the verification of learning outcomes
an analysis of the portfolio of documentation obtained during internship, including professional internship, and other practical classes and studio sessions, as well as the documentation developed in order to obtain credit for such classes; verification of the description, necessary attachments, opinions and grades before submitting the portfolio for acceptance
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)