Education and rehabilitation of people with intellectual disabilities Field of study: Special Education
Programme code: W6-SMPC19.2023

Module name: Education and rehabilitation of people with intellectual disabilities
Module code: PS_NI_E1_EiR
Programme code: W6-SMPC19.2023
Semester:
  • winter semester 2025/2026
  • winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 6
Purpose and description of the content of education:
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną to moduł rozszerzający wiedzę na temat edukacji osób z niepełnosprawnością oraz wprowadzający w problematykę rehabilitacji tej grupy. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z specjalistyczną wiedzą dotyczącą procesów socjalizacji, wychowania, kształcenia oraz rehabilitacji (ze szczególnym uwzględnieniem rehabilitacji społecznej) osób z niepełnosprawnością intelektualną. Treści modułu obejmują zatem problematykę organizacji kształcenia, wielowymiarowego i wsparcia, opieki omawianej grupy osób w rożnych instytucjach, także związków omawianych procesów z rehabilitacja społeczną. Celem zajęć jest również zapoznanie studentów z kulturowymi, ekonomicznymi i społecznymi aspektami codzienności osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz historyczną ewolucją postaw wobec nich, a także rozwojem instytucji podejmujących trud edukacji, rehabilitacji, opieki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabyli prawidłowych postaw wobec osób z zaburzeniami, wdrożyli się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz osób niepełnosprawnych w środowiskach lokalnych. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy abslowent zna i rozumie podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną; cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną – ujęcie historyczne; koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej; miejsce ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w systemach edukacji w Polsce i innych państwach; zagadnienie osobowości i zakres kompetencji nauczyciela (wychowawcy);potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych okresach życia. [PS_NI_E1_EiR_1]
KN3_W01 [4/5] KN3_W05 [2/5] KN3_W08 [2/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, cele pedagogiki tych osób i jej zadania – ujęcie historyczne, koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej; określać miejsce ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w systemach edukacji w Polsce i innych państwach; definiować osobowość i kompetencje nauczyciela (wychowawcy); analizować i określać potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualnąw różnych okresach życia. [PS_NI_E1_EiR_2]
KN3_U01 [4/5] KN3_U02 [4/5] KN3_U10 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. [PS_NI_E1_EiR_3]
KN3_K08 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_NI_E1_EiR_fs1] 30 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
exam PS_NI_E1_EiR_1
practical classes [PS_NI_EiR_E1_fs2] 30 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Activating method – peer learning [b08] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
Screen presentation [c07] 
course work PS_NI_E1_EiR_2 PS_NI_E1_EiR_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)