Fundamentals of re-socialisation pedagogy Field of study: Special Education
Programme code: W6-SMPC19.2023

Module name: Fundamentals of re-socialisation pedagogy
Module code: PS_C1_PR
Programme code: W6-SMPC19.2023
Semester:
  • winter semester 2026/2027
  • winter semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest osiągnięcie efektów uczenia się w zakresie podstawowych zagadnień z pedagogiki resocjalizacyjnej. Zakres merytoryczny modułu dotyczy pojęć związanych z pedagogiką resocjalizacyjną, w tym: charakteryzujących jednostki niedostosowane społecznie, ich diagnozę oraz metody oddziaływań resocjalizacyjnych; instytucji funkcjonujących w zakresie resocjalizacji i readaptacji społecznej. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent posiada wiedzę pedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, resocjalizacji, integracji, włączania, wychowania [PS_C1_PR_1]
KN3_W02 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna koncepcje resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów [PS_C1_PR_2]
KN3_W05 [2/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań resocjalizacyjnych, wychowawczych, posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, terapeutami, pedagogami i rodzinami osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i społecznymi [PS_C1_PR_3]
KN3_U09 [4/5]
W zakresie kompetencji absolwent jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywności, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela i pedagoga specjalnego [PS_C1_PR_4]
KN3_K04 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_C1_PR_fs1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Lecture-discussion [b02] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_C1_PR_1 PS_C1_PR_2
practical classes [PS_C1_PR_fs2] 15 Activating method – peer learning [b08] 
Video show [c02] 
Poster presentation [c05] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Working with another teaching tool [d03] 
Conceptual work [f03] 
course work PS_C1_PR_3 PS_C1_PR_4
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)