Basics of water purification and treatment technology Field of study: Aquamatics - Interdisciplinary Management of Water Environments
Programme code: W2-S1AQ20.2023

Module name: Basics of water purification and treatment technology
Module code: W2-AQ-S1-039
Programme code: W2-S1AQ20.2023
Semester:
  • summer semester 2026/2027
  • summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Moduł porusza zagadnienia związane z funkcjonowaniem środowisk wodnych w kontekście zanieczyszczenia środowiska i procesów prowadzących do jego oczyszczania oraz zagadnienia z zakresu podstaw technologicznych pozyskiwania wód. Student zdobywa wiedzę z zakresu podstawowych grup fizjologicznych bakterii istotnych w oczyszczaniu wody i ścieków. Poznaje skutki zaburzenia równowagi fizykochemicznej i biologicznej zbiorników i cieków wodnych oraz odkrywa sposoby ich przeciwdziałania. Moduł umożliwia poznanie procesów uzdatniania wód.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Ma podstawową wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania środowisk wodnych oraz gospodarowania nimi w kontekście bioróżnorodności zespołów mikroorganizmów wodnych i przeprowadzanych przez nie procesów. [W2-AQ-S1-039​ _1]
AQ1_W02 [4/5]
Rozumie podstawowe zjawiska i procesy chemiczne i fizyczne w technologii uzdatniania wody, projektowania konstrukcji i urządzeń do oczyszczania wody. [W2-AQ-S1-039​ _2]
AQ1_W01 [4/5]
Wykorzystuje posiadaną wiedzę do formułowania tez i planowania prostych eksperymentów związanych z oczyszczaniem wód i uzdatnianiem, potrafi projektować proste procesy hydrotechniczne oczyszczania wód. [W2-AQ-S1-039​ _3]
AQ1_W02 [3/5] AQ1_U02 [2/5]
Wybiera odpowiednie źródła informacji, porządkuje je i analizuje oraz formułuje na ich podstawie prawidłowe wnioski. Samodzielnie dokonuje wyboru właściwych metod i narzędzi, niezbędnych do rozwiązywania problemów w kontekście gospodarki wodnej. [W2-AQ-S1-039​ _4]
AQ1_U02 [3/5] AQ1_U03 [3/5]
Dokonuje krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych doświadczalnych układów hydrotechnicznych w procesie oczyszczania wód i ścieków oraz uzdatniania wód, potrafi zaprezentować i zinterpretować wyniki swoich badań oraz prowadzić dyskusję naukową. [W2-AQ-S1-039​ _5]
AQ1_U04 [3/5] AQ1_U07 [3/5]
Posiada podstawową wiedzę z zakresu doboru i projektowania urządzeń do uzdatniania wody i jej zagospodarowania w układach lokalnych. [W2-AQ-S1-039​ _6]
AQ1_K01 [3/5]
Potrafi dobrać odpowiedni proces jednostkowy dla uzdatniania wody powierzchniowej i podziemnej na danym obszarze. [W2-AQ-S1-039​ _7]
AQ1_U02 [2/5]
Rozumie znaczenie wiedzy o wodzie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z gospodarką wodną, wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy z zakresu nauk o wodzie, szczególnie w kontekście zanieczyszczenia związkami ksenobiotycznymi i eutrofizacji wód oraz istoty równowagi fizykochemicznej i biologicznej. [W2-AQ-S1-039​ _8]
AQ1_U11 [3/5] AQ1_K02 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
field practice [W2-AQ-S1-039_fs_3] 15 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Observation [e06] 
course work W2-AQ-S1-039​ _2 W2-AQ-S1-039​ _3 W2-AQ-S1-039​ _5 W2-AQ-S1-039​ _6
lecture [W2-AQS1-039​_fs​_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
exam W2-AQ-S1-039​ _1 W2-AQ-S1-039​ _2 W2-AQ-S1-039​ _6 W2-AQ-S1-039​ _8
laboratory classes [W2-AQS1-039​_fs​_2] 15 Activating methods: a case study [b07] 
Observation [e06] 
course work W2-AQ-S1-039​ _3 W2-AQ-S1-039​ _4 W2-AQ-S1-039​ _5 W2-AQ-S1-039​ _6 W2-AQ-S1-039​ _7
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)