Psychopatologia procesów poznawczych Field of study: Cognitive Science
Programme code: W1-S1KO19.2023

Module name: Psychopatologia procesów poznawczych
Module code: KO1_PPP
Programme code: W1-S1KO19.2023
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: depending on the choice
Form of verification: course work
ECTS credits: 5
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest wprowadzenie osób studiujących w specyfikę deficytów poznawczych występujących w przebiegu wybranych chorób i zaburzeń. Charakterystyczne dla różnych problemów klinicznych zaburzenia kognitywne analizowane będą w kontekście ich znaczenia dla funkcjonowania pacjentów w codziennym życiu, sposobów ich diagnozowania, a także wyboru dostępnych form terapii i udzielania wsparcia. Tematyka zajęć obejmuje przegląd zaburzeń poznawczych z obszaru pamięci, uwagi, spostrzegania, myślenia, a także deficytów w zakresie komunikowania się społecznego i funkcji wykonawczych. Dysfunkcje kognitywne przedstawione zostaną na przykładach wybranych chorób i zaburzeń (np. uzależnień substancjalnych i behawioralnych, zaburzeń ze spektrum autyzmu, ADHD, chorób związanych z biologicznym starzeniem się mózgu oraz innych), ich obrazu klinicznego, etiologii, problemów diagnostycznych i terapii.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Posiada zaawansowaną wiedzę na temat miejsca psychopatologi procesów poznawczych w systemie nauk. [KO1_PPP_1]
KO1_W01 [3/5]
Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu psychopatologii procesów poznawczych, w tym wiedzę na temat istoty i rodzajów deficytów poznawczych występujących w przebiegu wybranych zaburzeń i chorób, terminologii stosowanej do opisu zaburzeń funkcji poznawczych, a także metod oraz narzędzi psychologicznych służących identyfikacji tych zaburzeń oraz rozumie związek psychopatologii procesów poznawczych z pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_PPP_2]
KO1_W05 [5/5]
Posiada zaawansowaną wiedzę na temat aktualnych ustaleń badawczych odnoszących się do etiopatogenezy oraz leczenia zaburzeń i chorób przebiegających z deficytami poznawczymi. [KO1_PPP_3]
KO1_W07 [4/5]
Potrafi wyszukiwać, analizować i adekwatnie wykorzystywać informacje odnoszące się do obrazu klinicznego i etiologii wybranych zaburzeń psychicznych, a także wskazywać szczególną rolę deficytów poznawczych w przebiegu i leczeniu tych zaburzeń. [KO1_PPP_4]
KO1_U01 [4/5]
Potrafi wykorzystać wiedzę i adekwatną terminologię z zakresu psychologii i psychopatologii do opisu i analizy funkcjonowania pacjenta z deficytami kognitywnymi, a także wskazać adekwatne do analizowanego problemu metody badania funkcji poznawczych i dostępne formy pomocy psychologicznej. [KO1_PPP_5]
KO1_U02 [5/5]
Wykazuje się postawą otwartości wobec osób borykających się z dysfunkcjami poznawczymi oraz gotowością do zmiany swoich opinii i poglądów w świetle argumentów i danych popartych aktualnie obowiązującą wiedzą psychologiczną. [KO1_PPP_6]
KO1_K01 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
discussion classes [KO1_PPP_k] 20 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
course work KO1_PPP_2 KO1_PPP_3 KO1_PPP_4 KO1_PPP_5
lecture [KO1_PPP_w] 10 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
course work KO1_PPP_1 KO1_PPP_2 KO1_PPP_3 KO1_PPP_4 KO1_PPP_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)