Basics of ecotoxicology Field of study: Aquamatics - Interdisciplinary Management of Water Environments
Programme code: W2-S1AQ20.2023

Module name: Basics of ecotoxicology
Module code: W2-AQ-S1-031
Programme code: W2-S1AQ20.2023
Semester:
  • summer semester 2025/2026
  • summer semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest uzyskanie przez studenta wiedzy dotyczącej typów i bogactwa naturalnego środowisk związanych z wodą, charakterystyki czynników zagrażających stabilności i bezpieczeństwu środowisk wodnych, skutków jakie mogą one powodować w ekosystemach wodnych oraz umiejętności rozwiązywania problemów badawczych i praktycznych planowania działań zaradczych, ich wykonania, analizy i przedstawienia wyników. Ponadto celem modułu jest uzyskanie przez studenta wiedzy dotyczącej losów i skutków jakie powodować mogą różne związki chemiczne w ekosystemach wodnych oraz umiejętności przygotowania modeli doświadczalnych, ich wykonania, analizy i przedstawienia wyników. Wykłady obejmują charakterystykę ekosystemów związanych z wodami (ekosystemy słodkowodne i słonowodne, płynące i stojące, wody podziemne) oraz przystosowania organizmów żywych do zasiedlania środowisk związanych z wodą, w zależności od ich charakteru. Ćwiczenia uczą studentów metod analizy charakteru i skutków zagrożeń oraz rozwiązywania problemów praktycznych i badawczych, miedzy innymi na podstawie studiów przypadków, metod badania oddziaływań substancji toksycznych na organizmy z różnych ekosystemów i uzyskanie praktycznych umiejętności pozwalających na dokonywanie ocen wpływu substancji toksycznych na populacje w oparciu o baterię biotestów ekotoksykologicznych i biomarkerów, dokonywanie pomiarów i obserwacji, wykonanie analizy statystycznej, opracowanie wyników i przygotowanie raportu prezentowanego publicznie. Praca własna – z podręcznikami, raportami, pracami oryginalnymi, pakietami statystycznymi i specjalistycznymi programami do obróbki danych (np. graficznych) oraz internetowymi źródłami danych, służy przygotowaniu się do ćwiczeń oraz tworzeniu projektu rozwiązań problemów badawczych.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Zna podstawy zróżnicowania środowisk wodnych oraz środowisk od wód zależnych, podstawowe powiazania ekologiczne pomiędzy nimi oraz wskaźniki (biologiczne, fizykochemiczne, hydromorfologiczne itp.) istotnych zmian zachodzących w środowiskach wodnych na skutek zadziałania czynników destrukcyjnych. [W2-AQ-S1-031 _1]
AQ1_W01 [5/5]
Rozumie podstawowe znaczenie wiedzy o ekotoksykologii i zagrożeniach środowisk wodnych w rozwiązywaniu problemów badawczych i praktycznych w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. [W2-AQ-S1-031 _10]
AQ1_K02 [5/5]
Wykorzystuje nabytą wiedzę, samodzielnie ją uzupełnia oraz inspiruje do tego zespół, z zakresu ekotoksykologii i zagrożeń środowisk wodnych w oparciu o różne źródła, w tym źródła internetowe, w procesie samokształcenia a także w procesie podnoszenia świadomości i bezpieczeństwa ekologicznego i w edukacji ekologicznej zgodnie z zasadami etyki. [W2-AQ-S1-031 _11]
AQ1_K01 [4/5] AQ1_K02 [4/5] AQ1_K04 [4/5]
Interpretuje wzajemne podstawowe relacje chemii środowiska, toksykologii i ekologii w aspekcie oddziaływania stresorów środowiskowych i podstawowe metody badawcze tych dyscyplin wykorzystywanych w ekotoksykologii. [W2-AQ-S1-031 _2]
AQ1_W01 [5/5]
Dostrzega globalne wyzwania cywilizacyjne wynikające z oddziaływania czynników potencjalnie destrukcyjnych chemicznych, fizycznych, biologicznych, mechanicznych itp. włączając tzw. nowe zagrożenia. [W2-AQ-S1-031 _3]
AQ1_W04 [4/5]
Opisuje i klasyfikuje podstawowe współzależności dotyczące oddziaływań substancji toksycznych na różnych poziomach organizacji układów biologicznych, rozumie mechanizmy prowadzące do przekształceń substancji ksenobiotycznych przez organizmy zasiedlające ekosystemy wodne i związane z wodami. [W2-AQ-S1-031 _4]
AQ1_W02 [3/5] AQ1_U03 [3/5] AQ1_K03 [1/5]
Zna podstawy zasady gospodarowania wodami w odpowiedzi na pojawianie się czynników zagrażających stabilności środowisk wodnych i środowisk towarzyszących. [W2-AQ-S1-031 _5]
AQ1_W04 [5/5]
Na podstawie zdobytej wiedzy stosuje właściwe metody i wskaźniki do opisywania wzajemnych relacji między czynnikami zagrażającymi środowiskom wodnym i towarzyszącym i zmianami zachodzącymi w tych środowiskach oraz posługuje się nimi zgodnie z zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej, przeprowadza podstawowe wnioskowanie [W2-AQ-S1-031 _6]
AQ1_U02 [4/5] AQ1_U04 [4/5]
W stopniu podstawowym posługuje się pojęciami związanymi z zagrożeniami środowisk wodnych, w dyskusjach ze środowiskiem społecznym posługuje się zrozumiałymi argumentami opartymi o wiedzy naukowej [W2-AQ-S1-031 _7]
AQ1_U08 [5/5]
Aktualizuje sposoby działania śledząc bieżące wytyczne dotyczące zarządzania środowiskami wodnymi, w szczególności cennych, takich jak dyrektywa wodna, Natura 2000; [W2-AQ-S1-031 _8]
AQ1_U11 [4/5]
Na podstawie zdobytej wiedzy potrafi zorganizować pracę zespołową prowadzącą do rozwiązania problemu związanego z ekotoksykologią i zagrożeniami środowisk wodnych oraz przyjąć role wiodącą w zespole, realizując zadanie zgodnie z zasadami dobrych praktyk laboratoryjnych i terenowych oraz zgodnie z zasadami współistnienia międzyludzkiego oraz sporządzić raport z wykonania zadania. [W2-AQ-S1-031 _9]
AQ1_U10 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [W2-AQS1- 031 fs 1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01]  exam W2-AQ-S1-031 _1 W2-AQ-S1-031 _10 W2-AQ-S1-031 _11 W2-AQ-S1-031 _2 W2-AQ-S1-031 _5 W2-AQ-S1-031 _6 W2-AQ-S1-031 _7
laboratory classes [W2-AQS1- 031 fs 2] 15 Demonstration-imitation [c06] 
Working with another teaching tool [d03] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
exam W2-AQ-S1-031 _3 W2-AQ-S1-031 _4 W2-AQ-S1-031 _6 W2-AQ-S1-031 _8 W2-AQ-S1-031 _9
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)