Historia Kościoła – nowożytność i współczesność
Field of study: Theology
Programme code: W7-SMTI19.2022
| Module name: | Historia Kościoła – nowożytność i współczesność |
|---|---|
| Module code: | W7-TS-HKNiW |
| Programme code: | W7-SMTI19.2022 |
| Semester: | summer semester 2022/2023 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | exam |
| ECTS credits: | 5 |
| Description: | Moduł ma pomóc studentowi w poznaniu chrześcijaństwa podzielonego w świecie zachodnim w kontekście przemian społeczno-religijnych wywołanych przez Reformację: Reformacja i jej przyczyny, przebieg reformacji i pierwsze podziały, Sobór Trydencki – reforma czy kontrreformacja, misje nowożytne, akomodacja, wojna trzydziestoletnia i jej skutki dla świata zachodniego, konfesjonalizacja Europy, religijność barokowa, Kościół wobec kultury i nauki, Oświecenie i jego skutki dla teologii, rewolucja francuska i jej wpływ na losy świata zachodniego, era konkordatów, Sobór Watykański I i problem nieomylności papieża, spór modernistyczny, stosunek Kościoła do totalitaryzmów narodowosocjalistycznego i bolszewickiego, Kościół wobec wyzwań współczesności – Sobór Watykański II. |
| Prerequisites: | brak |
| Key reading: | (no information given) |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
Student ma pogłębioną wiedzę na temat procesów historycznego kształtowania się i rozwoju instytucji i struktur kościelnych, relacji między religiami, wyznaniami i kulturami, stosunkami państwo – Kościół w warunkach podzielonego chrześcijaństwa [THKNiW_01] |
TMA_W08 [2/5] |
Student potrafi wykorzystywać posiadaną umiejętność odczytywania historii jako przyczynowo-skutkowego ciągu wydarzeń i rozwiązywać złożone problemów światopoglądowe [THKNiW_02] |
TMA_U01 [3/5] |
Student uczestniczy w życiu społeczno-kulturowym i potrafi krytycznie odnieść się do jego zjawisk [THKNiW_03] |
TMA_K05 [3/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| Określony w sylabusie modułu [HKNiW_w1] | Weryfikacja zgodnie z zasadami opisanymi w sylabusie. Forma zaliczenia: egzamin. |
THKNiW_01 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [HKNiW_r_1] | Wykład wprowadzający do poznania i zrozumienia przyczyn i okoliczności, które doprowadziły do Reformacji, umożliwiły jej ekspansję w świecie zachodnim i ukształtowały obecną mapę konfesyjną świata zachodniego (wszyscy studenci) |
30 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy odnośnie wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę |
25 |
Określony w sylabusie modułu [HKNiW_w1] |
| practical classes [HKNiW_r_2] | Analiza (streszczenie + komentarz + aktualizacja) podanych tekstów źródłowych dotyczących poszczególnych zagadnień z dziejów chrześcijaństwa podzielonego Reformacją; wielkość grupy: 10-20 studentów. |
20 | Przygotowanie do ćwiczeń przez samodzielną lekturę wskazanych tekstów oraz opracowanie analityczno-syntetycznego opisu do wskazanego wcześniej tekstu. |
50 |
Określony w sylabusie modułu [HKNiW_w1] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||