Podstawy metodyki pracy socjoterapeutycznej Field of study: Pedagogy
Programme code: 12-N1PE12.2014

Module name: Podstawy metodyki pracy socjoterapeutycznej
Module code: 12-PE-DZ-N1-2PMPS
Programme code: 12-N1PE12.2014
Semester: summer semester 2015/2016
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Description:
Moduł Podstawy metodyki pracy socjoterapeutycznej daje umożliwić studentom zapoznania się z tematyką dotyczącą: zasad i sposobów pracy na zajęciach socjoterapeutycznych w różnych grupach wiekowych i różnorodnych placówkach o charakterze socjoterapeutycznym i opiekuńczo-wychowawczym. Studenci poznają techniki pracy z grupą na różnych etapach rozwoju grupy, strukturę, formy, cele, metody i organizację zajęć socjoterapeutycznych. Poznają podstawowe zagadnienia dotyczące relacji terapeutycznej. Studenci zapoznają się z podstawowymi technikami pracy socjoterapeutycznej.
Prerequisites:
Podstawy socjoterapii
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów z zakresu profilaktyki, socjoterapii [_K_1]
K_K03 [4/5] KN_K03 [4/5] KN_K07 [3/5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i prowadzenia grup socjoterapeutycznych, [_K_2]
K_K07 [3/5]
ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb człowieka oraz diagnozy środowiska o charakterze, socjoterapeutycznym, socjopedagogicznym. Ma umiejętności wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające lub wspierające pracę nad potencjałem społecznym dzieci, młodzieży [_U_1]
K_U03 [2/5] KN_U04 [2/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [3/5]
potrafi posługiwać się teoretyczną i praktyczną wiedzą z zakresu różnorodnych technik i odmian pracy z grupą i środowiskiem, szczególnie pracy z grupą socjoterapeutyczną i wychowawczą; [_U_2]
K_U10 [3/5] KN_U07 [4/5]
potrafi projektować programy profilaktyczne, socjoterapeutyczne [_U_3]
K_U13 [3/5] KN_U09 [4/5]
zna elementarną terminologię używaną w metodyce socjoterapii; rozumie jej źródła; ma podstawową, aktualną wiedzę o miejscu socjoterapii w systemie nauk pedagogicznych oraz obszarach praktyki społecznej, a także o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej i relacjach z innymi naukami [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [3/5] KNO_W01 [2/5]
zna wybrane filozoficzne, społeczne i psychologiczne koncepcje człowieka i rozumie ich znaczenie w projektowaniu działalności edukacyjnej, szczególnie socjoterapeutycznej; ma podstawową wiedzę o rodzajach pomocy socjoterapeutycznej; ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi w różnych typach grup społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach [_W_2]
K_W04 [2/5] K_W06 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W10 [3/5]
ma wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy środowiskowej z dziećmi, młodzieżą; ma wiedzę z zakresu metodyki pracy socjoterapeuty, ma wiedzę z zakresu rozwoju człowieka i uwarunkowań niedostosowania społecznego; ma wiedzę na temat wspomagania dzieci i młodzieży w różnych formach specjalistycznych; ma podstawową wiedzę niezbędną do udzielania skutecznej pomocy jednostce niedostosowanej społecznie, [_W_3]
K_W13 [2/5] K_W16 [3/5] KN_W08 [4/5] KN_W09 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
projekt [_w_1]
sprawdzenie czy student potrafi zaprojektować i zaprezentować program socjoteraputyczny dla wybranej grupy, zgodnie z fazami rozwoju grupy oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu grupy docelowej jak i odbywających się w niej procesów. Sprawdzenie umiejętności pracy w zespole oraz umiejętności klarownej i precyzyjnej wypowiedzi w przedstawianiu własnych pomysłów.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_2
test [_w_2]
sprawdzenie wiedzy na temat tradycyjnych i współczesnych metod terapeutycznych oraz wiedzy na temat organizacji pracy, struktur, form pracy socjoterapeuty
_W_1 _W_2 _W_3
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [_fns_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
9
lektura uzupełniająca
20 test [_w_2]
practical classes [_fns_2]
metoda projektów – omówienie i konsultacje zajęcia warsztatowe - udział studentów w ćwiczeniach adekwatnych do poszczególnych technik i form pracy socjoterapeutycznej
18
wykonanie projektu dotyczącego zaplanowania programu socjoterapeutycznego; dobór grupy, zaplanowania działań edukacyjno-wychowawczych (scenariusz) z opisem grupy docelowej. Lektura i analiza tekstów
28 projekt [_w_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)