Teaching methodology II Field of study: Mathematics
Programme code: W4-S1MT19.2022

Module name: Teaching methodology II
Module code: W4-MT-S2-20-MSzk2
Programme code: W4-S1MT19.2022
Semester: winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Celem modułu jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno - metodyczną nauczyciela matematyki na II etapie edukacyjnym (klasy IV - VIII szkoły podstawowej) i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu matematyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki z działaniami praktycznymi. Kształtowanie odpowiednich kompetencji dydaktycznych i metodycznych studentów odbywa się poprzez: - opracowanie pokazowej lekcji matematyki w formie scenariusza oraz prezentacji (tablica multimedialna); - aktywne współdziałanie z nauczycielem w planowaniu pokazowej lekcji matematyki; - prezentację przygotowanej przez studenta lekcji – omówienie doboru celów, metod, form pracy, środków dydaktycznych; organizacja oraz tok lekcji; - omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy), - obserwowanie aktywności studenta oraz wszelkich czynności podejmowanych przez niego w trakcie zajęć.
Prerequisites:
Praktyka nauczycielska z matematyki w SP I
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna i rozumie podstawę programową z matematyki, cele kształcenia i treści nauczania na II etapie edukacyjnym, przedmiot w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia oraz strukturę wiedzy przedmiotu [MSzk2_1]
KN_W14 [5/5] KN_W15 [5/5] KN_U07 [5/5]
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjnokomunikacyjnej oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów [MSzk2_2]
KN_W12 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_W15 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_K03 [4/5]
zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla matematyki [MSzk2_3]
KN_W15 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_K01 [4/5]
zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie matematyki – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [MSzk2_4]
KN_W14 [3/5] KN_W15 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_K01 [3/5]
potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi; przeanalizować rozkład materiału; identyfikować powiązania treści przedmiotu z innymi treściami nauczania; dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [MSzk2_5]
KN_W12 [5/5] KN_W14 [5/5] KN_W15 [5/5] KN_U02 [5/5] KN_U07 [5/5]
dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; rozpoznać typowe dla błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [MSzk2_6]
KN_W06 [5/5] KN_W14 [5/5] KN_W15 [5/5] KN_I_U07 [5/5] KN_U07 [5/5]
jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych; rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu; stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [MSzk2_7]
KN_W06 [4/5] KN_W15 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
aktywność na zajęciach [MSzk2_w_1]
weryfikacja umiejętności konfrontowania nabytej wiedzy z zakresu matematyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną oraz obserwowania i właściwego omawiania innych propozycji pokazowej lekcji z matematyki
MSzk2_1 MSzk2_2 MSzk2_3 MSzk2_4 MSzk2_5 MSzk2_6 MSzk2_7
prace pisemne [MSzk2_w_2]
weryfikacja umiejętności planowania pokazowej lekcji matematyki (II etap edukacyjny) – scenariusz (konspekt) lekcji
MSzk2_1 MSzk2_2 MSzk2_3 MSzk2_4 MSzk2_5 MSzk2_6 MSzk2_7
samodzielne przygotowanie i prezentacja lekcji pokazowej z matematyki [MSzk2_w_3]
weryfikacja umiejętności aktywnego współdziałania, samodzielnego planowania, prezentowania pokazowej lekcji z matematyki (II etap edukacyjny) oraz dostrzegania i poprawnego omawiania istotnych jej momentów
MSzk2_1 MSzk2_2 MSzk2_3 MSzk2_4 MSzk2_5 MSzk2_6 MSzk2_7
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
laboratory classes [MSzk2_fs_1]
prezentacja studencka, analiza lekcji w toku dyskusji
30
przygotowanie lekcji pokazowej z matematyki – opracowywanie scenariusza metodycznego lekcji oraz prezentacji multimedialnej, przygotowanie się do zaprezentowania lekcji oraz do omówienia istotnych jej momentów
10 aktywność na zajęciach [MSzk2_w_1] prace pisemne [MSzk2_w_2] samodzielne przygotowanie i prezentacja lekcji pokazowej z matematyki [MSzk2_w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)