Introduction to Probability Theory A
Field of study: Mathematics
Programme code: W4-S1MT19.2022
| Module name: | Introduction to Probability Theory A |
|---|---|
| Module code: | 03-MO1S-12-WRPrA |
| Programme code: | W4-S1MT19.2022 |
| Semester: | summer semester 2023/2024 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | exam |
| ECTS credits: | 5 |
| Description: | Moduł Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa A ma na celu wykształcenie umiejętności swobodnego posługiwania się podstawowymi pojęciami z i narzędziami teorii prawdopodobieństwa. Przewiduje się realizację następujących treści programowych;
1. Aksjomatyka przestrzeni probabilistycznej.
2. Elementy kombinatoryki
3. Model matematyczny eksperymentu losowego (model klasyczny i geometryczny)
4. Prawdopodobieństwo warunkowe, prawdopodobieństwo całkowite , wzór Bayesa.
5. Jednowymiarowa zmienna losowa i jej charakterystyki liczbowe (wartość oczekiwana, wariancja).
6. Rozkład zmiennej losowej (przykłady rozkładów)
7. Nierówność Czebyszewa
8. Niezależność zdarzeń i klas zdarzeń: lemat Borela-Cantellego i prawo zero-edynkowe Kołmogorowa.
9. Niezależność zmiennych losowych. |
| Prerequisites: | (no information given) |
| Key reading: | (no information given) |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
posługuje się pojęciem przestrzeni probabilistycznej; potrafi zbudować i przeanalizować model matematyczny
eksperymentu losowego
[WRPrA_1] |
K_U30 [5/5] |
potrafi podać różne przykłady dyskretnych i ciągłych rozkładów prawdopodobieństwa i omówić wybrane eksperymenty
losowe oraz modele matematyczne, w jakich te rozkłady występują; zna zastosowania praktyczne podstawowych rozkładów
[WRPrA_2] |
K_U31 [3/5] |
umie stosować wzór na prawdopodobieństwo całkowite i wzór Bayesa [WRPrA_3] |
K_U32 [4/5] |
potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułować
twierdzenia i definicje
[WRPrA_4] |
K_U01 [2/5] |
rozumie budowę teorii matematycznych, potrafi użyć formalizmu matematycznego do budowy i analizy prostych modeli
matematycznych w innych dziedzinach nauk
[WRPrA_5] |
K_W03 [2/5] |
zna podstawowe przykłady zarówno ilustrujące konkretne pojęcia matematyczne, jak i pozwalające obalić błędne hipotezy
lub nieuprawnione rozumowania
[WRPrA_6] |
K_W05 [2/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| Aktywność na zajęciach [WRPrA_w_1] | Weryfikacja znajomości treści wykładów na podstawie pytań zadawanych przez prowadzącego konwersatorium na zajęciach |
WRPrA_1 |
| sprawdziany pisemne [WRPrA_w_2] | Analiza rozwiązań zadań w trakcie sprawdzianów pisemnych |
WRPrA_1 |
| egzamin pisemny [WRPrA_w_3] | Weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań egzaminacyjnych i w oparciu o analizę odpowiedzi na pytania o charakterze teoretycznym |
WRPrA_1 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [WRPrA_fs_1] | wykład prezentujący pojęcia i fakty z zakresu treści programowych wymienionych w opisie modułu i ilustrujący je licznymi przykładami |
30 | samodzielne studiowanie wykładów i wskazanej w sylabusie literatury pomocniczej |
20 |
Aktywność na zajęciach [WRPrA_w_1] |
| discussion classes [WRPrA_fs_2] | konwersatorium, w trakcie którego studenci rozwiązują z pomocą prowadzącego zadania kształtujące umiejętności wymienione w zestawie efektów kształcenia modułu |
30 | samodzielne rozwiązywanie zadań domowych |
50 |
Aktywność na zajęciach [WRPrA_w_1] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||