Introduction to Stochastic Processes
Field of study: Mathematics
Programme code: W4-S1MT19.2022
| Module name: | Introduction to Stochastic Processes |
|---|---|
| Module code: | W4-MT-S1-22-WPSt |
| Programme code: | W4-S1MT19.2022 |
| Semester: | summer semester 2024/2025 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | exam |
| ECTS credits: | 5 |
| Description: | Moduł Wstęp do procesów stochastycznych ma na celu wykształcenie umiejętności swobodnego posługiwania się podstawowymi pojęciami z i narzędziami teorii procesów stochastycznych. Przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1. Warunkowa wartość oczekiwana.
2. Martyngały z czasem dyskretnym.
3. Podstawowe definicje i oznaczenia teorii procesów stochastycznych.
4. Proces Wienera - definicja, dowód istnienia, podstawowe własności.
5. Czasy zatrzymania.
6. Martyngały całkowalne kwadratem – twierdzenie Dooba-Meyer’a.
7. Wprowadzenie całki stochastycznej.
8. Wzór Ito |
| Prerequisites: | Rachunek prawdopodobieństwa A |
| Key reading: | (no information given) |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
potrafi podać różne przykłady dyskretnych i ciągłych rozkładów prawdopodobieństwa i omówić wybrane eksperymenty losowe oraz modele matematyczne, w jakich te rozkłady występują; zna zastosowania praktyczne podstawowych rozkładów [WPSt_1] |
K_U31 [4/5] |
potrafi wyznaczyć parametry rozkładu zmiennej losowej o rozkładzie dyskretnym i ciągłym; potrafi wykorzystać twierdzenia graniczne i prawa wielkich liczb do szacowania prawdopodobieństw [WPSt_2] |
K_U33 [4/5] |
rozumie budowę teorii matematycznych, potrafi użyć formalizmu matematycznego do budowy i analizy prostych modeli matematycznych w innych dziedzinach nauk [WPSt_3] |
K_W03 [3/5] |
potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę matematyczną [WPSt_4] |
K_U38 [4/5] |
zna podstawowe przykłady zarówno ilustrujące konkretne pojęcia matematyczne, jak i pozwalające obalić błędne hipotezy lub nieuprawnione rozumowania [WPSt_5] |
K_W05 [3/5] |
potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułować twierdzenia i definicje [WPSt_6] |
K_U01 [4/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| aktywność na zajęciach [WPSt_w_1] | Weryfikacja znajomości treści wykładów na podstawie pytań zadawanych przez prowadzącego konwersatorium na zajęciach |
WPSt_1 |
| sprawdziany pisemne [WPSt_w_2] | Weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań w trakcie sprawdzianów pisemnych. |
WPSt_1 |
| egzamin pisemny [WPSt_w_3] | Weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań egzaminacyjnych o charakterze praktycznym i teoretycznym |
WPSt_1 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [WPSt_fs_1] | wykład prezentujący pojęcia i fakty z zakresu treści programowych wymienionych w opisie modułu i ilustrujący je licznymi przykładami |
30 | samodzielne studiowanie wykładów i wskazanej w sylabusie literatury pomocniczej |
30 |
aktywność na zajęciach [WPSt_w_1] |
| discussion classes [WPSt_fs_2] | konwersatorium, w trakcie którego studenci rozwiązują z pomocą prowadzącego zadania kształtujące umiejętności wymienione w zestawie efektów kształcenia modułu |
15 | samodzielne rozwiązywanie zadań domowych |
50 |
aktywność na zajęciach [WPSt_w_1] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||