Mathematical Analysis I
Field of study: Mathematics
Programme code: W4-S1MT19.2022
| Module name: | Mathematical Analysis I |
|---|---|
| Module code: | W4-MT-S1-20-AMa1 |
| Programme code: | W4-S1MT19.2022 |
| Semester: | summer semester 2022/2023 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | exam |
| ECTS credits: | 10 |
| Description: | Moduł Analiza matematyczna I ma na celu nauczenie studentów posługiwania się metodami rachunku różniczkowego i rachunku całkowego funkcji jednej i wielu zmiennych, a także metodami szeregów funkcyjnych. Przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1. Funkcja pierwotna i całka nieoznaczona.
2. Całka Riemanna. Funkcje całkowalne w sensie Riemanna. Własności całki Riemanna. Podstawowe twierdzenie rachunku całkowego – wzór Newtona-Leibniza. Całkowanie przez części i przez podstawienie. Twierdzenia o wartości średniej. Całki niewłaściwe. Całkowe kryterium zbieżności szeregów. Zastosowania całki Riemanna.
3. Punktowa i jednostajna zbieżność ciągów funkcyjnych. Jednostajna zbieżność a ciągłość, różniczkowalność, całkowalność. Szeregi funkcyjne.
4. Szeregi potęgowe. Promień zbieżności i twierdzenie Cauchy’ego-Hadamarda. Rozwijanie funkcji w szereg potęgowy. Różniczkowanie i całkowanie szeregów potęgowych. Funkcje analityczne (w dziedzinie rzeczywistej). Analityczne definicje podstawowych funkcji elementarnych i ich własności.
5. Przestrzenie unormowane i odwzorowania liniowe.
6. Teoria różniczkowania (zasadniczo) w przestrzeniach skończenie wymiarowych. Pochodne kierunkowe, cząstkowe i pochodna funkcji. Reguły różniczkowania. Pochodne wyższych rzędów. Wzór Taylora. Ekstrema lokalne. Lokalna odwracalność odwzorowań. Funkcje uwikłane. Dyfeomorfizmy. Ekstrema warunkowe. |
| Prerequisites: | (no information given) |
| Key reading: | (no information given) |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
zna podstawowe pojęcia i twierdzenia z teorii całki Riemanna [AMa1_1] |
K_W04 [4/5] |
potrafi badać punktową i jednostajną zbieżność ciągów funkcyjnych [AMa1_2] |
K_U09 [2/5] |
potrafi rozwijać funkcje w szeregi potęgowe [AMa1_3] |
K_U09 [1/5] |
docenia znaczenie potrzeby wprowadzania działań nieskończonych [AMa1_4] |
K_W01 [1/5] |
zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych [AMa1_5] |
K_W04 [1/5] |
potrafi stosować metody rachunku różniczkowego i całkowego do obliczania niektórych wielkości matematycznych i fizycznych [AMa1_6] |
K_U12 [3/5] |
rozwiązuje zadania typu optymalizacyjnego [AMa1_7] |
K_U12 [3/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| aktywność na zajęciach [AMa1_w_1] | weryfikacja znajomości treści wykładów oraz konserwatorów na podstawie pytań zadawanych przez prowadzącego zajęcia |
AMa1_1 |
| sprawdziany pisemne [AMa1_w_2] | weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań w trakcie pisemnych sprawdzianów wiadomości |
AMa1_2 |
| egzamin ( ustny) [AMa1_w_3] | weryfikacja umiejętności, znajomości pojęć i faktów w oparciu o analizę odpowiedzi na pytania egzaminacyjne |
AMa1_1 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [AMa1_fs_1] | klasyczny wykład prezentujący pojęcia i fakty z zakresu treści programowych wymienionych w opisie modułu i ilustrujący je licznymi przykładami |
60 | samodzielne studiowanie wykładów i wskazanej w sylabusie literatury pomocniczej |
60 |
aktywność na zajęciach [AMa1_w_1] |
| discussion classes [AMa1_fs_2] | konwersatorium, w trakcie którego studenci rozwiązują z pomocą prowadzącego zadania kształtujące
umiejętności wymienione w zestawie efektów kształcenia modułu |
60 | samodzielne rozwiązywanie zadań domowych |
60 |
aktywność na zajęciach [AMa1_w_1] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||