Education Practicium from Chemistry in Primary School, Tutoring II Field of study: Mathematics
Programme code: W4-S1MT19.2022

Module name: Education Practicium from Chemistry in Primary School, Tutoring II
Module code: W4-MT-S1-21-PNCh2
Programme code: W4-S1MT19.2022
Semester: summer semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Description:
Celem praktyki nauczycielskiej w szkole jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno – wychowawczą nauczyciela na II etapie edukacyjnym (klasy VII - VIII szkoły podstawowej) i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu chemii, dydaktyki ogólnej i dydaktyki chemii z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez: - dalsze zapoznawanie się ze specyfiką szkół, w których odbywana jest praktyka nauczycielska, w szczególności poznanie realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, różnych uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji; - obserwowanie aktywności uczniów oraz wszelkich czynności podejmowanych przez nauczyciela szkoły w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć); - aktywne współdziałanie z nauczycielem w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji (zajęć); - pełnienie roli nauczyciela, w szczególności planowanie lekcji pokazowej z chemii, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze oraz omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy). W module tym przewiduje się również personalizację procesu kształcenia przyszłego nauczyciela chemii i budowaną w oparciu o indywidualną opiekę nad studentem (tutoring): - diagnozowanie mocnych i słabych stron studenta jako przyszłego nauczyciela; - wspomaganie studentów w planowaniu i realizacji zadań o charakterze samorozwojowym; - indywidualne doradztwo metodyczne, wspieranie rozwoju kompetencji studenta, - budowanie profesjonalnego osądu w oparciu o analizy indywidualnych przypadków.
Prerequisites:
Praktyka nauczycielska z chemii w SP, tutoring I
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę, sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły; rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole [PNCh2_1]
KN_W06 [3/5] KN_U01 [3/5]
potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej [PNCh2_2]
KN_W03 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_U01 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U10 [4/5]
potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć [PNCh2_3]
KN_W14 [4/5] KN_Ch_U01 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_K01 [4/5] KN_K03 [4/5]
potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk [PNCh2_4]
KN_W04 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W15 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U13 [4/5]
jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych [PNCh2_5]
KN_W03 [3/5] KN_W08 [3/5] KN_U01 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_Ch_K01 [3/5] KN_K07 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
aktywność na zajęciach [PNCh2_w_1]
weryfikacja umiejętności konfrontowania nabytej wiedzy z zakresu chemii, dydaktyki ogólnej i dydaktyki chemii (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną
PNCh2_1 PNCh2_2 PNCh2_5
prace pisemne [PNCh2_w_2]
weryfikacja umiejętności obserwowania i planowania lekcji chemii (II etap edukacyjny)
PNCh2_1 PNCh2_2 PNCh2_5
samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji pokazowej z chemii [PNCh2_w_3]
weryfikacja umiejętności współdziałania z opiekunem praktyk, planowania, samodzielnego prowadzenia oraz omawiania lekcji pokazowej z chemii (II etap edukacyjny)
PNCh2_1 PNCh2_2 PNCh2_3 PNCh2_4 PNCh2_5
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
internship [PNCh2_fs_1]
obserwacja lekcji prowadzonej przez nauczyciela lub studentów, samodzielne prowadzenie przez studenta lekcji pokazowej z chemii, analiza lekcji w toku dyskusji
30
przygotowanie lekcji pokazowej z chemii – opracowywanie scenariusza metodycznego lekcji
15 aktywność na zajęciach [PNCh2_w_1] prace pisemne [PNCh2_w_2] samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji pokazowej z chemii [PNCh2_w_3]
tutoring [PNCh2_fs_2]
spotkania indywidualne
1
integrowanie wiedzy z chemii i dydaktyki chemii z praktyką
10 aktywność na zajęciach [PNCh2_w_1] prace pisemne [PNCh2_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)