Basics of Psychology for Teachers
Field of study: Mathematics
Programme code: W4-S1MT19.2022
| Module name: | Basics of Psychology for Teachers |
|---|---|
| Module code: | W4-MT-S1-22-PPsNau |
| Programme code: | W4-S1MT19.2022 |
| Semester: | summer semester 2022/2023 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | course work |
| ECTS credits: | 2 |
| Description: | W ramach modułu realizowane są podstawowe treści z zakresu psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologicznego do pracy w zawodzie nauczyciela (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.) Celem merytorycznym zajęć jest wprowadzenie studentów w podstawową problematykę oraz terminologię psychologiczną, zapoznanie z głównymi koncepcjami, dziedzinami i pojęciami psychologii, ukazanie jej znaczenia dla rozumienia funkcjonowania człowieka. Praktycznym celem zajęć jest dostarczenie wiedzy psychologicznej, która stanowić będzie bazę dla kształtowania umiejętności kluczowych dla wspierania wszechstronnego i prawidłowego rozwoju ucznia, dla rozpoznawania i rozwoju własnych zasobów, a także zdobycia umiejętności planowania i organizacji efektywnej pracy profilaktyczno-wychowawczej. |
| Prerequisites: | brak |
| Key reading: | (no information given) |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
Absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi. Rozumie wartość integralnego rozwoju człowieka. [PPsNau_1] |
KN_W01 [2/5] |
Absolwent zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa i adolescencji: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny; rozwój procesów poznawczych (myślenia, mowy, spostrzegania, uwagi, pamięci); rozwój społeczno-emocjonalny i moralny; zmiany fizyczne i psychiczne. [PPsNau_2] |
KN_W02 [5/5] |
Absolwent zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, zagadnienia empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, stresu i radzenia sobie z nim. [PPsNau_3] |
KN_W02 [2/5] |
Absolwent posiada podstawową wiedzę psychologiczną na temat procesu uczenia się: zna modele uczenia się – koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia, metody i techniki uczenia się, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania. [PPsNau_4] |
KN_W03 [5/5] |
Absolwent potrafi obserwować procesy rozwojowe uczniów; obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; identyfikować potrzeby ucznia w rozwoju uzdolnień i zainteresowań. [PPsNau_5] |
KN_U02 [3/5] |
Absolwent potrafi radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami. Potrafi te umiejętności wykorzystać w pomocy uczniom w radzeniu sobie ze stresem i trudnościami. [PPsNau_6] |
KN_U01 [4/5] |
Absolwent jest gotów do ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej [PPsNau_7] |
KN_K01 [4/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| Zadania zlecane do wykonania w trakcie ćwiczeń [PS_w_1] | Ocenie podlega poziom merytoryczny i udział w dyskusji podczas ćwiczeń, bieżąca gotowość do podejmowania zadań indywidualnych i grupowych w oparciu o zadania zlecone do samodzielnego przygotowania. Oceniana będzie umiejętność wykorzystania wiedzy psychologicznej do rozwiązywania problemów pojawiających się w praktyce wychowawczej i edukacyjnej. |
PPsNau_3 |
| Kolokwium [PS_w_2] | Sprawdzian pisemny składający się z pytań testowych (ukierunkowanych na weryfikację zdobytej wiedzy psychologicznej) i problemowych (sprawdzających stopień zrozumienia zagadnień poruszanych w trakcie wykładów i ćwiczeń). |
PPsNau_1 |
| Projekt profilaktyczno-wychowawczy – praca grupowa [PS_w_3] | Projekt przygotowany w małych grupach, adresowany alternatywnie do uczniów, rodziców lub nauczycieli. Zawiera krótkie wprowadzenie teoretyczne, szczegółowy scenariusz zajęć wraz z niezbędnymi materiałami. Projekt jest prezentowany na zajęciach, gdzie odbiorcami są pozostali studenci. |
PPsNau_3 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [PS_fs_1] | Wykład z wykorzystaniem prezentacji audiowizualnych |
15 | Analiza treści prezentowanych na wykładzie i ich pogłębianie w ramach samodzielnego studiowania literatury, przygotowanie się do egzaminu. |
30 |
Zadania zlecane do wykonania w trakcie ćwiczeń [PS_w_1] |
| discussion classes [PS_fs_2] | Dyskusja moderowana, praca w grupach, samodzielne rozwiązywanie zadań, analiza studiów przypadków. |
15 | Indywidualne merytoryczne przygotowanie do ćwiczeń, rozwiązywanie zadań. |
30 |
Zadania zlecane do wykonania w trakcie ćwiczeń [PS_w_1] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||