Introduction to Differential Equations A
Field of study: Mathematics
Programme code: W4-S1MT19.2022
| Module name: | Introduction to Differential Equations A |
|---|---|
| Module code: | 03-MO1S-12-WRRoA |
| Programme code: | W4-S1MT19.2022 |
| Semester: | summer semester 2023/2024 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | exam |
| ECTS credits: | 6 |
| Description: | 1. Pojęcie równania różniczkowego, jego rozwiązania, interpretacja geometryczna; przykładowe modele prowadzące do równań różniczkowych zwyczajnych.
2. Klasy równań efektywnie całkowalnych; wykorzystanie znanych twierdzeń analizy do dowodów istnienia i jednoznaczności rozwiązań dla równania o zmiennych rozdzielonych, równania zupełnego, równania liniowego.
3. Układy liniowych równań różniczkowych zwyczajnych pierwszego rzędu, twierdzenie o przestrzeni rozwiązań układów jednorodnych, układ fundamentalny rozwiązań, wrońskian.
4. Równania liniowe wyższych rzędów.
5. Informacje o podstawowych twierdzeniach dotyczących istnienia/jednoznaczności rozwiązań równań różniczkowych zwyczajnych (Twierdzenie Peano, Twierdzenie Picarda, Twierdzenia Cauchy’ego i Kowalewskiej) oraz łączących się z nimi metodach przybliżonych (schematy różnicowe, metoda kolejnych przybliżeń, metoda szeregów potęgowych).
6. Wybrane zagadnienia dotyczące stabilności rozwiązań w sensie Lapunowa. |
| Prerequisites: | (no information given) |
| Key reading: | (no information given) |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
1. Zna pojęcia równania różniczkowego, jego rozwiązania oraz przykłady zagadnień prowadzących do równań różniczkowych zwyczajnych. [WRRoA_1] |
K_W03 [3/5] |
2. Zna podstawowe klasy równań całkowalnych pierwszego rzędu (równania o zmiennych rozdzielonych, równania liniowe, równania zupełne). Umie uzasadnić istnienie rozwiązań takich równań w oparciu o znane twierdzenia analizy matematycznej. [WRRoA_2] |
K_W04 [4/5] |
3. Umie rozwiązywać równania wybranych typów (równania o zmiennych rozdzielonych, równania liniowe, równania zupełne oraz pewne równania do nich sprowadzalne). [WRRoA_3] |
K_U21 [3/5] |
4. Umie rozwiązywać równania liniowe wyższych rzędów i układy liniowe o stałych współczynnikach. [WRRoA_4] |
K_W04 [2/5] |
5. Umie sformułować podstawowe twierdzeniach dotyczące istnienia/jednoznaczności rozwiązań równań różniczkowych zwyczajnych (Twierdzenie Peano, Twierdzenie Picarda, Twierdzenie Cauchy’ego i Kowalewskiej). [WRRoA_5] |
K_U22 [4/5] |
6. Zna pojęcie stabilności i asymptotycznej stabilności rozwiązań w sensie Lapunowa oraz warunki stabilności jednorodnych układów linowych o stałych współczynnikach. [WRRoA_6] |
K_W04 [2/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| aktywność na zajęciach [WRRoA_w_1] | ustna weryfikacja znajomości treści wykładu i przygotowania do ćwiczeń |
WRRoA_1 |
| sprawdziany pisemne [WRRoA_w_2] | weryfikacja umiejętności poprzez rozwiązywanie zadań w trakcie sprawdzianów pisemnych |
WRRoA_2 |
| egzamin pisemny [WRRoA_w_3] | weryfikacja umiejętności na podstawie rozwiązań zadań egzaminacyjnych oraz weryfikacja znajomości pojęć i faktów w oparciu o pisemne odpowiedzi na pytania egzaminacyjne |
WRRoA_1 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [WRRoA_fs_1] | wykład ujmujący treści wymienione w opisie modułu |
30 | samodzielne studiowanie materiału wykładu oraz wskazanej literatury |
30 |
aktywność na zajęciach [WRRoA_w_1] |
| discussion classes [WRRoA_fs_2] | konwersatorium, w trakcie którego studenci dyskutują rozważane zagadnienia i rozwiązują zadania |
30 | przygotowywanie się do zajęć i samodzielne rozwiązywanie ćwiczeń zadawanych podczas zajęć |
45 |
aktywność na zajęciach [WRRoA_w_1] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||