Cultural theory of literature
Field of study: Slavonic Studies
Programme code: W1-S2FS19.2022

Module name: | Cultural theory of literature |
---|---|
Module code: | W1-FS2-WK-KTL-03 |
Programme code: | W1-S2FS19.2022 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Description: | Przedmiot ma na celu prezentację podstawowych założeń i kategorii badawczych tzw. kulturowej teorii literatury. Podczas zajęć omówiony zostanie status i miejsce badań na mapie literaturoznawstwa i szerzej – humanistyki, ze szczególnym uwzględnieniem ich związków z antropologią kulturową i socjologią kultury oraz interdyscyplinarnego i eklektycznego metodologicznie charakteru. Zaprezentowane ujęcie ma na celu rozpoznanie literatury jako rodzaju symbolicznej praktyki kulturowej (dyskursywnej) oraz przedstawienie podstawowych kategorii literaturoznawczych za pomocą instrumentarium badawczego teorii kulturowej. Do tych kluczowych kategorii należą: narracja, podmiot literacki, intencja, poetyka – w tym szczególnie geopoetyka, intertekstualność, intermedialność, genologia i konwencje produkcji tekstów literackich, twórczość mniejszości i kategoria tzw. małych literatur. Problematyka zajęć jest związana z literaturami zachodnio- i południowosłowiańskimi, których analiza z użyciem instrumentów badawczych kulturowej teorii literatury stanowi część zajęć. |
Prerequisites: | (no information given) |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna i rozumie historyczne i współczesne kierunki oraz metody badawcze w obrębie dyscyplin do których przyporządkowany jest kierunek: literaturoznawstwo jako dyscyplina wiodąca. [W1-FS2-WK-KTL-03_1] |
K_W06 [3/5] |
zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie Słowiańszczyzny zachodniej/południowej oraz dyscyplin do których przyporządkowany jest kierunek literaturoznawstwo jako dyscyplina wiodąca. [W1-FS2-WK-KTL-03_2] |
K_W05 [3/5] |
potrafi merytorycznie wypowiadać się (ustnie lub pisemnie) na tematy dotyczące zagadnień z zakresu szeroko rozumianej humanistyki i dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek: literaturoznawstwo i językoznawstwo jako dyscyplina wiodąca, wykorzystując wiedzę o wytworach kultury i o wybranym obszarze południowo- /zachodniosłowiańskim. [W1-FS2-WK-KTL-03_3] |
K_U07 [3/5] |
potrafi zanalizować krytycznie, twórczo zinterpretować, ocenić i opracować wybrane zagadnienia badawcze dotyczące Słowiańszczyzny zachodniej/południowej, dokonać ich prezentacji w formie ustnej lub pisemnej, w języku polskim lub obcym, dokonując syntezy posiadanej wiedzy zgodnie z metodologią literaturoznawstwa lub językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej. [W1-FS2-WK-KTL-03_4] |
K_U02 [2/5] |
jest gotów do krytycznej oceny wiedzy własnej i odbieranych informacji z zakresu Słowiańszczyzny zachodniej/południowej oraz dyscyplin, do której przyporządkowany jest kierunek literaturoznawstwo jako dyscyplina wiodąca. [W1-FS2-WK-KTL-03_5] |
K_K01 [1/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Aktywność w dyskusji dydaktycznej [W1-FS2-WK-KTL-03_w_1] | Ewaluacja stopnia przyswojenia wiedzy na podstawie pracy studenta na zajęciach i stopnia przygotowania do zajęć, aktywności studenta na zajęciach, znajomości lektur. |
W1-FS2-WK-KTL-03_1 |
Egzamin [W1-FS2-WK-KTL-03_w_2] | Egzamin pisemny lub ustny weryfikujący stopień opanowania wiedzy z zakresu treści programowych modułu oraz umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce. |
W1-FS2-WK-KTL-03_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
discussion classes [W1-FS2-WK-KTL-03_fs1] | Zajęcia prowadzone są głównie w formie dyskusji, nacisk kładziony jest na aktywizację studentów i angażowanie ich w dyskusję, motywowanie do dzielenia się wiedzą.
Metody dydaktyczne:
-podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnianie, opis, prezentacja);
-problemowe (konwersatorium, dyskusja dydaktyczna, lektura tekstów źródłowych);
-nauczanie zespołowe |
30 | Bieżące przygotowanie do zajęć.
Lektura testów źródłowych.
Samodzielna realizacja wskazanych partii materiału.
Udział w konsultacjach. |
80 |
Aktywność w dyskusji dydaktycznej [W1-FS2-WK-KTL-03_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |