Theories of translation studies Field of study: Slavonic Studies
Programme code: W1-S2FS19.2022

Module name: Theories of translation studies
Module code: W1-FS2-TP-21-01
Programme code: W1-S2FS19.2022
Semester:
  • winter semester 2024/2025
  • winter semester 2023/2024
  • winter semester 2022/2023
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Description:
Moduł Teorie przekładoznawcze to konwersatorium poświęcone zagadnieniom przekładu artystycznego w ujęciu teoretycznym. Ma na celu prezentację najważniejszych szkół, teorii i metodologii badań nad przekładem, w tym ujęć metanaukowych i filozoficznych oraz opis i systematyzację zjawisk/fenomenów translatorycznych. W ramach zajęć przekład jest rozpatrywany w kontekście tekstologicznym, jako forma komunikacji międzykulturowej, metafora w dyskursie humanistycznym, rodzaj praktyki interpretacyjnej lub artystycznej. Na zajęciach pogłębiana jest wiedza z zakresu technik i strategii translatorycznych, kluczowych pojęć z zakresu translatologii, koncepcji przekładu i translatoryki jako dziedziny badań oraz badań przekładoznawczych na obszarze południowo- / zachodniosłowiańskim. Studenci uczą się skutecznego wykorzystywania wiedzy teoretycznej do poznania przekładu i do badań prowadzonych w ramach seminarium magisterskiego.
Prerequisites:
(no information given)
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student ma usystematyzowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą metodologie oraz kluczowe i wybrane zagadnienia z zakresu teorii przekładoznawczych, a także literaturoznawstwa i językoznawstwa w zakresie w jakim rozpatrują one problemy przekładu. [W1-FS2-TP-21_1]
K_W03 [3/5]
Student zna i rozumie historyczne i współczesne kierunki oraz metody badawcze w obrębie teorii przekładoznawczych. [W1-FS2-TP-21_2]
K_W06 [3/5]
Student potrafi zanalizować krytycznie, twórczo zinterpretować, ocenić i opracować wybrane zagadnienia badawcze dotyczące przekładoznawstwa, dokonać ich prezentacji w formie ustnej lub pisemnej, w języku polskim lub obcym, dokonując syntezy posiadanej wiedzy zgodnie z metodologią nauki o przekładzie / literaturoznawstwa lub językoznawstwa w zakresie w jakim rozpatrują one problemy przekładu. [W1-FS2-TP-21_3]
K_U02 [3/5]
Student potrafi prowadzić dyskusję na tematy dotyczące zagadnień związanych z kierunkiem filologia słowiańska z zakresu teorii przekładoznawczych, a także literaturoznawstwa i językoznawstwa w zakresie w jakim rozpatrują one problemy przekładu. [W1-FS2-TP-21_4]
K_U09 [2/5]
Student jest gotów do krytycznej oceny wiedzy własnej i odbieranych informacji z zakresu teorii przekładoznawczych. [W1-FS2-TP-21_5]
K_U09 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Aktywność w dyskusji dydaktycznej [W1-FS2-TP-21_w_1]
Ewaluacja stopnia przyswojenia wiedzy na podstawie dyskusji i stopnia przygotowania do zajęć, aktywności na zajęciach, znajomości lektur.
W1-FS2-TP-21_1 W1-FS2-TP-21_2 W1-FS2-TP-21_4 W1-FS2-TP-21_5
Referat lub prezentacja multimedialna [W1-FS2-TP-21_w_2]
Praca przygotowana przez studenta samodzielnie na temat wybranego zagadnienia, weryfikująca sposób jego przedstawienia, trafność doboru materiału egzemplifikacyjnego w języku kierunkowym, umiejętność łączenia i porządkowania wiedzy wyniesionej z zajęć z wiedzą zdobywaną podczas samodzielnej lektury. W ramach pracy projektowej studenci przygotowują, w nawiązaniu do omawianych na zajęciach teorii przekładoznawczych oraz wybranych pozycji z literatury przedmiotu, bazę metodologiczną dla własnych badań prowadzonych w ramach seminarium magisterskiego.
W1-FS2-TP-21_1 W1-FS2-TP-21_2 W1-FS2-TP-21_3 W1-FS2-TP-21_5
Egzamin [W1-FS2-TP-21_w_3]
Egzamin pisemny lub ustny weryfikujący stopień opanowania wiedzy z zakresu treści programowych modułu oraz umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
W1-FS2-TP-21_1 W1-FS2-TP-21_2 W1-FS2-TP-21_3 W1-FS2-TP-21_4 W1-FS2-TP-21_5
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
discussion classes [W1-FS2-TP-21_fs_1]
Metody: - podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnianie, opis, prezentacja). - problemowe (konwersatorium, dyskusja dydaktyczna, lektura tekstów źródłowych).
30
Bieżące przygotowanie do zajęć. Lektura tekstów źródłowych. Przygotowanie referatu lub prezentacji multimedialnej. Przygotowanie do egzaminu i udział w nim.
50 Aktywność w dyskusji dydaktycznej [W1-FS2-TP-21_w_1] Referat lub prezentacja multimedialna [W1-FS2-TP-21_w_2] Egzamin [W1-FS2-TP-21_w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)