Teoria kształcenia specjalnego Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-N2PE19.2022

Module name: Teoria kształcenia specjalnego
Module code: W6-PE-KO-N2-TKS
Programme code: W6-N2PE19.2022
Semester:
  • winter semester 2024/2025
  • winter semester 2023/2024
  • winter semester 2022/2023
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Description:
Teoria kształcenia specjalnego jest modułem gruntującym wiedzę z podstaw dydaktyki specjalnej oraz rozszerzającym szczegółową wiedzę na temat kształcenia osób niepełnosprawnych (w zakresie wszystkich typów niepełnosprawności, różnych form edukacji, w zróżnicowanych pod względem organizacji pracy placówkach). Ważnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami teorii kształcenia specjalnego (dydaktyki specjalnej) – celami kształcenia, zasadami, strukturą systemów kształcenia w Polsce i innych krajach, typami kształcenia, instytucjami prowadzącymi edukację, a także historią oświaty specjalnej. Zajęcia służą także poznaniu sytuacji trudnych w edukacji, mechanizmów wykluczających i integrujących w grupie rówieśniczej, roli i zadań nauczycieli oraz poznaniu podstawowych metod pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabyli prawidłowych postaw wobec uczniów z zaburzeniami, wdrożyli się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz osób niepełnosprawnych.
Prerequisites:
Podstawy pedagogiki specjalnej, dydaktyka ogólna
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością dydaktyczną [TKS_K_1]
KN3_K01 [3/5]
potrafi wykorzystać szczegółową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać kolejne informacje z różnych źródeł i dyscyplin w celu analizowania konkretnych procesów, zjawisk i problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych, pomocowych i arteterapeutycznych, związanych z wybranym modułem specjalnościowym [TKS_U_1]
K_U02 [3/5] KN3_U01 [3/5]
zna i rozumie dydaktykę specjalną jako naukę teoretyczną i empiryczną, klasyfikację dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe; dydaktykę specjalną w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym; organizację procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci i uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych [TKS_W_1]
KN3_W04 [1/5] KN3_W05 [3/5] KN3_W11 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
egzamin ustny [TKS_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu
TKS_W_1
praca pisemno-praktyczna [TKS_w_2]
dotycząca zagadnień związanych z kształceniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w określonej formie kształcenia
TKS_K_1 TKS_U_1
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [TKS_fns_1]
wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
10
analiza literatury przedmiotu
50 egzamin ustny [TKS_w_1]
practical classes [TKS_fns_2]
metody dyskusji, analizy tekstów, projektu
10
wybór i lektura tekstów z zakresu literatury obowiązkowej i uzupełniającej; przygotowanie do zajęć, przygotowanie pracy pisemno-praktycznej
50 praca pisemno-praktyczna [TKS_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)