Teoretyczne i praktyczne aspekty bezpieczeństwa
Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-N2PE19.2022

Module name: | Teoretyczne i praktyczne aspekty bezpieczeństwa |
---|---|
Module code: | W6-PE-RK-N2-TPA |
Programme code: | W6-N2PE19.2022 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 3 |
Description: | Celem przedmiotu jest dostarczenie studentom informacji i zwiększenie ich zasobów w zakresie bezpieczeństwa, bowiem współcześnie przestało ono być domeną myśli wojskowej i strategia bezpieczeństwa jest konieczna niemal we wszystkich obszarach działalności ludzkiej. Jej zasadniczymi atrybutami są upodmiotowienie, wyrażające się przynależnością strategii do konkretnego podmiotu (np. jednostki, instytucji, państwa), oraz uprzedmiotowienie, czyli odniesienie jej do konkretnej dziedziny działalności (np. Internet, media elektroniczne, komunikacja, gospodarka, zdrowie, społeczność lokalna, organizacje). Szczególne znaczenie mają te strategie, które powstały dla zaspokojenia bezpieczeństwa. Celem przedmiotu jest uporządkowanie wiedzy teoretycznej, dokonanie syntezy współczesnych poglądów oraz zaprezentowanie praktycznych aspektów procesu formułowania, implementacji oraz oceny i weryfikacji strategii bezpieczeństwa. Celem przedmiotu jest również zapoznanie studentów ze społecznymi i technologicznymi aspektami bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni, zasadami zabezpieczania informacji w systemach IT, zagrożeń w cyberprzestrzeni oraz metod skutecznego przeciwdziałania tym zagrożeniom |
Prerequisites: | Wiedza z zakresu problemów współczesnej socjologii, etyki w pracy pedagogicznej,
projektowania uniwersalnego |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych w kontekście bezpieczeństwa, szczególnie w placówkach resocjalizacji i socjoterapii, a także placówkach oświatowych (E.1R.K2. ) [TPA_K_1] |
K_K02 [3/5] |
absolwent potrafi analizować prawno-społeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w kontekście resocjalizacji i w pracy pedagoga: charakteryzować podstawy prawne i procedury funkcjonowania systemów bezpieczeństwa i resocjalizacji w perspektywie instytucjonalnej, lokalnej, krajowej i międzynarodowej (E.1R.U5) [TPA_U_1] |
K_U08 [4/5] |
absolwent potrafi porozpoznawać sytuacje zagrożeń w placówce systemu oświaty oraz procedury bezpieczeństwa (B.2.U1. ); stosować zasady komunikacji w sytuacji konfliktowej, rozumieć rolę mediacji i negocjacji (B.1.U4.); [TPA_U_2] |
K_U07 [3/5] |
absolwent zna i rozumie prawno-społeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w kontekście resocjalizacji i w pracy pedagoga: podstawy prawne funkcjonowania systemów bezpieczeństwa i resocjalizacji w perspektywie instytucjonalnej, lokalnej, krajowej i międzynarodowej (E.1R.W5) [TPA_W_1] |
K_W05 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
kolokwium [TPA_w_1] | sprawdzenie wiedzy przedmiotowej studentów |
TPA_W_1 |
aktywny udział w zajęciach [TPA_w_2] | aktywny udział studentów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem aktywizujących metod i technik kształcenia |
TPA_K_1 |
praca pisemna [TPA_w_3] | sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie rozpoznawania elementów strategii bezpieczeństwa, obszarów wymagających takiego podejścia, nowych zagrożeń i potrzeby zabezpieczeń |
TPA_U_2 |
egzamin [TPA_w_4] | sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów, literatury przedmiotu i podstawowych zagadnień związanych z tematem w formie testu zawierającego pytania otwarte i zamknięte |
TPA_U_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [TPA_fns_1] | metody podające z elementami metod aktywizujących, z wykorzystaniem TIK, wspomagany przez prezentacje multimedialne |
5 | analiza literatury przedmiotu, przygotowanie z treści wykładów |
55 |
egzamin [TPA_w_4] |
practical classes [TPA_fns_2] | sesja rozwiązywania wybranych problemów z zakresu bezpieczeństwa
prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów indywidualnej i/lub pracy grupowej |
10 | nabycie odpowiedniej wiedzy i umiejętności potrzebnych do analizy i rozwiązywania wybranych problemów, przygotowanie bieżące do zajęć, przygotowanie pracy pisemnej |
20 |
kolokwium [TPA_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |