Techniki pracy grupowej i środowiskowej w przestrzeni wielokulturowej Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-S2PE19.2022

Module name: Techniki pracy grupowej i środowiskowej w przestrzeni wielokulturowej
Module code: W6-PE-RK-S2-TPGS
Programme code: W6-S2PE19.2022
Semester:
  • winter semester 2025/2026
  • winter semester 2024/2025
  • winter semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Moduł ma umożliwić studentom zapoznanie się tematyką dotyczącą procesu grupowego (dynamiką rozwoju grupy przy uwzględnieniu zjawisk i interakcji grupowych, celów i norm grupy, w tym szczególnie zespołów międzykulturowych), rodzajów grup oraz zasad pracy grupowej ze szczególnym uwzględnieniem przedstawicieli środowisk wielokulturowych. Kształtuje i rozwija umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych w przestrzeni wielokulturowej, przygotowuje do dialogowych interakcji z przedstawicielami innych kultur. Studenci poznają różnorodne techniki pracy z grupą na różnych etapach rozwoju grupy.
Prerequisites:
(no information given)
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub w grupie wychowawczej (E.2R.K2) [TPGS_K_1]
K_K07 [3/5] KN3_K04 [4/5]
jest gotów do współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (B.2.K4) [TPGS_K_2]
K_K01 [4/5] KN3_K07 [4/5]
potrafi analizować i stosować metodykę oddziaływań w środowisku wielokulturowym, teoretyczne podstawy środowiskowych oddziaływań metodycznych; planować i realizować współpracę wychowanków ze środowiskiem otwartym; analizować i stosować metody pracy nauczyciela, wychowawcy i pedagoga szkolnego, realizujących zadania w środowisku wielokulturowym; analizować i stosować metody pracy pedagogicznej w lokalnym środowisku zróżnicowanym kulturowo i placówkach wsparcia dziennego streetworkerów i pedagogów podwórkowych (E.2R.U2) [TPGS_U_1]
K_U01 [3/5] KN3_U05 [3/5]
potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym (B.2.U7) [TPGS_U_2]
K_U05 [3/5] KN3_K03 [4/5]
student zna i rozumie techniki pracy grupowej i środowiskowej w przestrzeni wielokulturowej, metodykę tych oddziaływań w środowisku otwartym; teoretyczne podstawy środowiskowych oddziaływań metodycznych; zasady współpracy wychowawców ze środowiskiem otwartym i wielokulturowym; metody pracy nauczyciela, wychowawcy i pedagoga szkolnego, realizujących zadania w środowisku wielokulturowym (E.2R.W2) [TPGS_W_1]
K_W08 [3/5] KN3_W02 [3/5]
zna formy aktywności dziecka, w tym naukę i zabawę; zagadnienia rozwoju zainteresowań, poszerzenia autonomii i samodzielności w przestrzeni wielokulturowej (B.2.W6) [TPGS_W_2]
K_W11 [3/5] KN3_W11 [3/5]
zna rolę kontaktów społecznych ucznia, w tym w grupie rówieśniczej, koleżeństwa, przyjaźni i konfliktów wśród uczniów w przestrzeni wielokulturowej; rolę osób znaczących i autorytetów; zagadnienia zmiany autorytetów, kryzysu autorytetu nauczyciela, rodzica i opiekuna, buntu okresu dorastania i jego funkcji; zagrożenia w wychowaniu dzieci i młodzieży; podkultury młodzieżowe (B.2.W11) [TPGS_W_3]
K_W06 [4/5] KN3_W12 [5/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
prezentacja [TPGS_w_1]
sprawdzenie umiejętności pracy w zespole oraz umiejętności klarownej i precyzyjnej wypowiedzi w przedstawianiu własnych pomysłów; zaprezentowanie wraz z uzasadnieniem przez studentów (na przykładzie opracowanego pomysłu własnego) wytycznych, zasad, reguł, sugestii dotyczących tworzenia i realizacji projektu (zadania) w grupie lub tworzenia i realizacji pracy w zespole międzykulturowym
TPGS_K_2 TPGS_W_1 TPGS_W_2
weryfikacja ciągła [TPGS_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi w oparciu o wiedzę i zdobyte umiejętności zdiagnozować procesy zachodzące w grupie, role grupowe, działania i zachowania poszczególnych członków grupy; sprawdzenie jak student radzi sobie z sytuacjami trudnymi w grupie oraz czy i w jaki sposób potrafi te sytuacje poddać refleksji
TPGS_K_1 TPGS_U_1 TPGS_U_2 TPGS_W_3
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [TPGS_fs_1]
metoda podająca, metoda pokazowa, metoda eksponująca zajęcia warsztatowe - udział studentów w ćwiczeniach adekwatnych do poszczególnych etapów procesu grupowego
30
przygotowanie prezentacji o specyfice opracowywania i przebiegu projektu w grupie lub organizacji i przebiegu pracy w zespole międzykulturowym dyskusja w oparciu o literaturę oraz wnioski z zajęć
30 prezentacja [TPGS_w_1] weryfikacja ciągła [TPGS_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)