Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-S2PE19.2022

Module name: Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej
Module code: W6-PE-KO-S2-TPPOP
Programme code: W6-S2PE19.2022
Semester:
  • winter semester 2024/2025
  • winter semester 2023/2024
  • winter semester 2022/2023
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 2
Description:
Moduł teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej ma przybliżyć studentom szeroko rozumianą problematykę pracy opiekuńczo-wychowawczej: umożliwić zapoznanie z historią opieki nad dzieckiem, jej przedstawicielami i ich systemami wychowania; poznanie współczesnych koncepcji opieki nad dzieckiem (europejskich i polskich), systemów opieki nad dzieckiem i rodziną w Polsce oraz za granicą. Studenci poznają i analizują pedagogiczne i społeczne uwarunkowaniami opieki, funkcjonowanie form działalności opiekuńczo-wychowawczych oraz profilaktycznej w różnych środowiskach wychowawczych: rodzinie, szkole oraz środowisku lokalnym. Próby rozpoznawania, analizy i rozwiązywania problemów opiekuńczo-wychowawczych dają studentom możliwość kształtowania niezbędnych w praktyce opiekuńczo-wychowawczej umiejętności: diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny, planowania, realizacji i ewaluacji działań opiekuńczo-wychowawczych i profilaktycznych.
Prerequisites:
(no information given)
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
dostrzega, diagnozuje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z opieką i wychowaniem, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości kompensacji opieki, charakteryzuje się twórczą i odpowiedzialną postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczowychowawczych [TPPOP_K_1]
K_K03 [3/5] K_K05 [3/5] K_K06 [3/5]
potrafi, korzystając z wiedzy pedagogicznej i dotyczącej zjawisk społecznych, samodzielnie i krytycznie analizować teksty naukowe i poprawnie konstruować własne teksty oraz prowadzić dyskusję i prezentacje na temat różnych form pracy opiekuńczo-wychowawczej i ich uwarunkowań (przy użyciu różnych kanałów komunikacyjnych), a także potrafi formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze z nimi związane [TPPOP_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] K_U04 [3/5] KN3_U03 [3/5]
potrafi wskazać, jakie siły i instytucje środowiska lokalnego świadczą pomoc dzieciom i rodzinie, umie samodzielnie dokonywać krytycznej refleksji i oceny możliwości i skutków tych form opieki i wsparcia, umie stawiać pytania dotyczące aktualnych problemów opieki i możliwości ich rozwiązywania oraz tworzy własne projekty działań opiekuńczych, wychowawczych i profilaktycznych w środowisku lokalnym [TPPOP_U_2]
K_U07 [3/5] K_U10 [3/5]
potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole, opracowując i organizując wspólne projekty działań opiekuńczych i wychowawczych oraz w oparciu o podstawy naukowe i zasady etyczne dokonuje oceny proponowanych działań [TPPOP_U_3]
K_U05 [3/5] K_U11 [3/5] K_U12 [3/5]
ma szczegółową, rozszerzoną, nowoczesną wiedzę o miejscu i znaczeniu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; zna teoretyczne podstawy opieki, wychowania, związki zachodzące między opieką a wychowaniem, podstawy opieki rodzinnej i kompensacyjnej, jako procesu złożonego z sytuacji i czynności opiekuńczych oraz metodologiczne problemy pracy opiekuńczo-wychowawczej [TPPOP_W_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [3/5] K_W16 [3/5]
zna dogłębnie problematykę opieki i wychowania w kontekście współczesnych przemian cywilizacyjnych; ocenia funkcjonalność i dysfunkcjonalność instytucjonalnych i rodzinnych form opieki; zna problemy pracy opiekunów i wychowawców i funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych; zna i ocenia rolę wzoru osobowego opiekuna-wychowawcy w wychowaniu i pomocy dzieciom i młodzieży [TPPOP_W_2]
K_W12 [3/5] K_W15 [3/5] K_W16 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
egzamin pisemny [TPPOP_w_1]
sprawdzenie wiedzy z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej
TPPOP_U_2 TPPOP_W_1 TPPOP_W_2
prezentacja [TPPOP_w_2]
sprawdzenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia funkcjonowania i analizy form działalności opiekuńczo-wychowawczych w różnych środowiskach wychowawczych (rodzina, szkoła, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, środowisko lokalne) lub oceny wybranych sposobów działań profilaktycznych i wychowawczych w środowisku lokalnym
TPPOP_K_1 TPPOP_U_1 TPPOP_U_2 TPPOP_U_3 TPPOP_W_2
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [TPPOP_fs_1]
wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
przyswojenie treści wykładów, lektura podstawowej i uzupełniającej literatury przedmiotu, praca z tekstem, analiza dokumentów
15 egzamin pisemny [TPPOP_w_1]
practical classes [TPPOP_fs_2]
sesja rozwiązywania wybranych problemów opiekuńczo-wychowawczych prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów indywidualnej i/lub pracy grupowej
15
nabycie odpowiedniej wiedzy i umiejętności potrzebnych do analizy i rozwiązywania wybranych problemów opiekuńczo-wychowawczych, lub oceny działań profilaktycznych i wychowawczych w środowisku lokalnym; zebranie materiału i przygotowanie prezentacji indywidualnej lub grupowej
15 prezentacja [TPPOP_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)