Logopedia Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-S2PE19.2022

Module name: Logopedia
Module code: W6-PE-KO-S2-L
Programme code: W6-S2PE19.2022
Semester:
  • summer semester 2025/2026
  • summer semester 2024/2025
  • summer semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Description:
Moduł logopedia obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu diagnostyki, profilaktyki i elementów terapii logopedycznej dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej i umiejętności z zakresu logopedii, które umożliwią skuteczną realizację zadań z zakresu diagnozy mowy, percepcji słuchowej, profilaktyki zaburzeń mowy, współpracy z rodzicami i innymi specjalistami, głównie z logopedą, psychologiem. Student zapoznaje się z problematyką metodyki postępowania logopedycznego w przypadku opóźnionego rozwoju mowy, dyslalii i innych zaburzeń, w którym uwzględniane są zasady praktyki logopedycznej opartej na dowodach/wynikach badań naukowych (evidence-based practice). Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów i ćwiczeń, z wykorzystaniem pracy własnej studentów.
Prerequisites:
Brak
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, dokonywać autorefleksji nad rozwojem zawodowym (E.1L.K2) [L_K_1]
K_K06 [3/5] K_K07 [2/5] KN3_K03 [3/5] KN3_K04 [3/5]
analizować psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających; wykorzystywać podstawy neuropsychologii; analizować i oceniać rozwój i kształtowanie mowy dziecka oraz psycholingwistykę rozwojową; charakteryzować i oceniać psychologiczne uwarunkowania rozwoju języka i myślenia dziecka; określać rolę integracji sensorycznej w rozwoju mowy i przyswajaniu języka; stosować profilaktykę logopedyczną (E.1L.U3) [L_U_1]
KN3_U01 [4/5] KN3_U10 [4/5]
student zna i rozumie psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających; podstawy neuropsychologii; rozwój i kształtowanie mowy dziecka; psycholingwistykę rozwojową; psychologiczne uwarunkowania rozwoju języka i myślenia dziecka; rolę integracji sensorycznej w rozwoju mowy i przyswajaniu języka; zagadnienie dwujęzyczności i jej rodzaje oraz konsekwencje dwujęzyczności dla rozwoju dziecka; profilaktykę logopedyczną; [L_W_1]
KN3_W02 [4/5] KN3_W11 [4/5]
zna metody pedagogiczne w terapii logopedycznej i zasady organizacji pomocy logopedycznej; rolę warsztatu pracy logopedy (E.1L.W3) ; logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się (E1K.W4) [L_W_2]
K_W01 [1/5] KN3_W03 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
projekt [L_w_1]
praca diagnostyczna dotycząca analizy mowy i percepcji słuchowej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
L_U_1 L_W_1 L_W_2
dyskusja [L_w_2]
aktywny udział studentów w zajęciach, krytyczna analiza literatury, umiejętność rozwiązywania problemów logopedycznych, zastosowanie odpowiednich metod terapeutycznych do danego zaburzenia, poszukiwanie właściwych rozwiązań diagnostycznych i terapeutycznych do zastosowania w przedszkolu i szkole
L_K_1 L_U_1 L_W_2
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [L_fs_1]
dyskusja, krytyczna analiza literatury, metoda projektu, metoda działań praktycznych
15
aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w dyskusji, opracowanie projektu diagnostycznego, zapoznanie się z literaturą przedmiotu
75 projekt [L_w_1] dyskusja [L_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)