Diagnoza pedagogiczna uczniów i ich środowiska społecznego
Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-S2PE19.2022

Module name: | Diagnoza pedagogiczna uczniów i ich środowiska społecznego |
---|---|
Module code: | W6-PE-WZ-S2-DP |
Programme code: | W6-S2PE19.2022 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 4 |
Description: | Sposób realizacji treści ma pomóc studentom w opanowaniu umiejętności tworzenia własnych narzędzi diagnostycznych, krytycznej analizie istniejących narzędzi badawczych wykorzystywanych w diagnostyce pedagogicznej, a także uświadomić konieczność indywidualnego podejścia do uczniów, podopiecznych oraz uwzględnienia specyfiki ich środowiska wychowawczego, środowiska kulturowego w perspektywie określonych zjawisk i problemów występujących w tych środowiskach. Celem zajęć jest przygotowanie do udziału w kształtowaniu rzeczywistości społecznej poprzez samodzielne opracowywanie diagnoz, interpretację ich wyników, analizę błędów diagnostycznych, a także ukazanie diagnozy jako podstawy planowania wsparcia edukacyjnego ucznia oraz organizowanie warunków do kształtowania się u studentów umiejętności niezbędnych do wykorzystywania wiedzy w diagnozowaniu, projektowaniu, organizowaniu działań edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, pomocowych i wspierających wychowanków (w tym doświadczających zmiany kulturowej). |
Prerequisites: | (no information given) |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do zastosowania wiedzy z zakresu diagnozy do analizy zdarzeń pedagogicznych (B.1.K2), do komunikowania się i współpracy z otoczeniem - z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia warsztatu zawodowego (B.2.K4) oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne [DP_K_1] |
K_K07 [3/5] |
potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych [DP_U_1] |
K_U04 [3/5] |
potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania diagnostycznego, potrafi dobierać metody, techniki, narzędzia pracy w celu efektywnego wykonania zadań diagnostycznych - zaobserwowania procesów rozwojowych uczniów (B.1.U1), zachowań społecznych (B.1.U2), rozpoznania barier i trudności w procesie uczenia (B.1.U5) oraz potrzeb edukacyjnych uczniów w celu zaprojektowania odpowiedniego wsparcia (B.2.U6) [DP_U_2] |
K_U07 [4/5] |
zna i rozumie podejścia, sposoby, modele opracowywania i przeprowadzania działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej w odniesieniu do różnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i z uwzględnieniem zróżnicowanych środowisk wychowawczych, ich specyfiki; rozumie diagnozę deficytów środowiska wychowawczego uczniów i jego potencjałów [DP_W_1] |
K_W07 [2/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
egzamin [DP_w_1] | sprawdzenie wiedzy w zakresie treści programowych przedmiotu (wykładów i ćwiczeń) oraz literatury przedmiotu, umiejętność łączenia jej z refleksyjnym myśleniem i wykorzystaniem w praktyce pedagogicznej |
DP_U_1 |
ocenianie ciągłe [DP_w_2] | analiza literatury obowiązkowej i wybranych tekstów literatury uzupełniającej - prezentacja ich treści połączona z własną refleksją |
DP_W_1 |
praca pisemna [DP_w_3] | opracowanie diagnozy indywidualnego przypadku |
DP_K_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [DP_fs_1] | zapoznanie studentów w materiałem dydaktycznym w zakresie kryteriów diagnozowania pedagogicznego jako subdyscypliny pedagogiki; wykład podstawowych teoretycznych zagadnień w formie wykładu konwencjonalnego i konwersacyjnego z wykorzystaniem metod audiowizualnych |
15 | analiza literatury przedmiotu |
25 |
egzamin [DP_w_1] |
practical classes [DP_fs_2] | Ocenianie ciągłe poświęcone jest krytycznej analizie tekstów źródłowych. Metody: pogadanka, dyskusja, burza mózgów;Praca pisemna - indywidualne lub zespołowe opracowanie studium indywidualnego przypadku. |
15 | Studiowanie wskazanej literatury, samodzielny wybór tekstów i przygotowanie ich do omówienia. Wybór indywidualnego przypadku, planowanie i realizacja działań, analiza zgromadzonego materiału, opis przypadku. Zrozumienie i zapamiętanie treści programowych ćwiczeń |
65 |
ocenianie ciągłe [DP_w_2] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |