Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego Field of study: Pedagogy
Programme code: 12-N1PE12.2014

Module name: Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego
Module code: 12-PE-OP-N1-4PIT
Programme code: 12-N1PE12.2014
Semester: summer semester 2016/2017
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 6
Description:
Przedmiot poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego ma umożliwić studentom zapoznanie się z zagadnieniami dotyczącymi problematyki z zakresu podstawowych założeń teoretycznych wybranych kierunków terapeutycznych, metod oraz technik stosowanych podczas pracy terapeutycznej z dziećmi z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego. Zajęcia mają przygotować studentów do podejmowania racjonalnych działań profilaktycznych oraz wstępnego diagnozowania zaburzeń rozwojowych, jak również ułatwić słuchaczom zrozumienie najważniejszych aspektów poradnictwa i terapii. Celem zajęć jest ponadto rozwój praktycznych umiejętności przyszłych pedagogów niezbędnych w kontakcie z dziećmi dotkniętymi tego rodzaju zaburzeniami oraz uświadomienie istotnej roli współpracy pedagoga z psychologami oraz lekarzami zajmującymi się diagnozą i leczeniem dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego. Istotnym elementem realizowanych zajęć jest ponadto uświadomienie studentom obowiązku przestrzegania zasad kodeksu etyki zawodowej oraz odpowiedzialności cywilno-prawnej za ich naruszenie.
Prerequisites:
Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: psychologia ogólna, psychologia rozwojowa, psychologia społeczna, psychologia kliniczna.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
docenia znaczenie wiedzy z zakresu poradnictwa i terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego dla podejmowanej aktywności pedagogicznej oraz ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej [_K_1]
K_K02 [4/5] K_K04 [4/5] K_K06 [4/5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa u współpracy z zespołami zajmującymi się leczeniem dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego (psychologami, lekarzami) oraz zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami. Odpowiedzialnie wypełnia swoje obowiązki zawodowe [_K_2]
K_K07 [4/5] K_K08 [4/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu poradnictwa i metod terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego w działaniach pedagogicznych; ma rozwinięte umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz sposobów nawiązywania kontaktu z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami rozwoju psychospołecznego [_U_1]
K_U02 [4/5] K_U07 [4/5]
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania działań pedagogicznych w kontakcie z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami rozwoju psychospołecznego; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów, na jakie może napotkać się w pracy z dzieckiem, u którego występują zaburzenia rozwojowe, posługując się zasadami kodeksu etycznego [_U_2]
K_U10 [4/5] K_U12 [4/5]
zna wybrane koncepcje psychologiczne człowieka; ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie psychologicznym, biologicznym i społecznym; ma podstawową wiedzę na temat prawidłowości rządzących relacjami interpersonalnymi oraz procesów komunikowania się z innymi [_W_1]
K_W04 [4/5] K_W05 [4/5] K_W06 [4/5] K_W07 [4/5] K_W08 [4/5]
ma elementarną i uporządkowaną wiedzę z zakresu poradnictwa i metod terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego oraz posiada wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami rozwojowymi; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych [_W_2]
K_W13 [4/5] K_W14 [4/5] K_W16 [4/5] K_W19 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów oraz literatury przedmiotu
_W_1 _W_2
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności pracy zespołowej oraz stopnia opanowania wiedzy teoretycznej na wybrane zagadnienia związane z przedmiotem
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [_fns_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
10
lektura literatury przedmiotu, praca z tekstem
40 egzamin pisemny [_w_1]
practical classes [_fns_2]
prezentacje – przedstawienie przez studentów rezultatów grupowej pracy;
20
zebranie materiałów z zakresu teoretycznych podstaw metod terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego
80 prezentacja [_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)