Problemy społeczne i zawodowe informatyków
Field of study: Computer Science
Programme code: 08-N1INI12.2014

Module name: | Problemy społeczne i zawodowe informatyków |
---|---|
Module code: | 08-IO1N-13-PSiZI |
Programme code: | 08-N1INI12.2014 |
Semester: | summer semester 2015/2016 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Description: | W społeczeństwie informatycznym istotnym staje się dostrzeganie i docenianie społecznego kontekstu informatyki i związanego z nią ryzyka oraz oceny sytuacji, jaka pojawia się w życiu zawodowym informatyka, zarówno pod względem prawnym, jak i etycznym. Dotyczy to przede wszystkim odpowiedzialności zawodowej i etycznej. Wykłady i ćwiczenia mają na celu podnieść i poruszyć te właśnie aspekty związane z informatyką i informatyzacją. Przegląd podstawowych zagadnień etycznych, prawnych i ekonomicznych związanych z wykonywaniem zawodu informatyka w społeczeństwie informacyjnym (globalnym). |
Prerequisites: | Umiejętne łączenie wiedzy z kilku przedmiotów prowadzonych na kierunku Informatyka inżynierska. Wiedza ogólna z podstaw informatyki, filozofii, zachowań psychologicznych i nauki o komunikacji społecznej. Wykorzystywanie podstawowych narzędzi informatycznych – Pakiet MS Office, wyszukiwanie komputerowe w Internecie oraz bibliograficznych bazach danych. |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
rozróżnia problemy i zagadnienia prawne dotyczące ochrony prawnej własności intelektualnej, prawa autorskiego, patentów, ochrony danych osobowych, programów komputerowych, ochrony prywatności [PSiZI-K_7] |
K_1_A_I_K01 [2/5] |
formułuje istotne sposoby poszukiwania pracy, opracowania aplikacji, pisania testów wstępnych, zawodowych i psychologicznych [PSiZI-K_8] |
K_1_A_I_K01 [2/5] |
uzasadnia wybrane zjawiska dotyczące społeczeństwa informacyjnego, planów informatyzacji, wdrażania informatyki i nowych technologii. [PSiZI-K_9] |
K_1_A_I_K01 [2/5] |
wartościuje Internet, sieci komputerowe, język i komunikacje w Internecie, usługi internetowe na odległość i tym podobne w kontekście społecznym, związanym z rozpowszechnianie nielegalnych treści i wynikających zagrożeniach
[PSiZI-U_4] |
K_1_A_I_U01 [2/5] |
identyfikuje uzależnienia od komputera i Internetu oraz potrzebę stosowania ergonomii i bezpieczeństwa pracy z komputerem [PSiZI-U_5] |
K_1_A_I_U04 [2/5] |
analizuje podstawowe zasady informatyzacji, ryzyko i odpowiedzialność przedsięwzięć informatycznych, problemy komunikacji, interdyscyplinarność projektów informatycznych, efektywność i niezawodność, wdrożenie systemów informatycznych [PSiZI-U_6] |
K_1_A_I_U04 [2/5] |
przywołuje fascynujący świat informatyki i jego historię – istotne wydarzenia i daty w historii komputerów, języków programowania i Internetu [PSiZI-W_1] |
K_1_A_I_W12 [2/5] |
rozpoznaje eksplozję nadmiaru informacji i społeczeństwo informacyjne oraz społeczny kontekst informatyki i zawodu informatyka, kulturę informatyczną i jej wpływ na społeczeństwo oraz konieczności ustawicznego samokształcenia się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych [PSiZI-W_2] |
K_1_A_I_W12 [2/5] |
interpretuje ryzyko i odpowiedzialność związane z systemami informatycznymi, programami komputerowymi i systemami informatycznymi oraz atakami komputerowymi i wyłudzeniami informacji [PSiZI-W_3] |
K_1_A_I_W12 [2/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
kolokwium pisemne [PSiZI_w_1] | W ramach modułu zostaną przeprowadzone dwa kolokwia sprawdzające omawiane zagadnienia związane z zawodem i działalnością informatyków – w połowie semestru i pod koniec, zgodnie z efektami kształcenia. |
PSiZI-W_1 |
pokaz [PSiZI_w_2] | W ramach modułu zostanie zademonstrowany przez poszczególnych studentów wybrany przez nich problem, z umiejętnym kierowaniem uwagi na istotne cechy związane ze społecznymi i zawodowymi problemami informatyków. |
PSiZI-K_7 |
metoda problemowa [PSiZI_w_3] | Zainicjowanie sytuacji problemowej związanej z zawodem informatyka, formułowanie problemu, tworzenie hipotez, omawianie sposobów ich weryfikacji, podsumowanie wyników i ocena trafności, w szczególności w odniesieniu do społecznej i zawodowej kondycji informatyków. |
PSiZI-U_4 |
burza mózgów [PSiZI_w_4] | Wykonanie zadania polegającego na rozwiązaniu wskazanego problemu zawodowego lub społecznego informatyków, w grupach 3-4 osobowych w ramach giełdy pomysłów |
PSiZI-U_4 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [PSiZI_fs_1] | Wykład prowadzący do zrozumienia najważniejszych zagadnień modułu, związanych z wybranymi problemami społecznymi i zawodowymi informatyków, w dobie społeczeństwa informacyjnego,, ogromem informacji i jej przetwarzaniem, zagrożeniami płynącymi z użytkowania Internetu, przestępstw komputerowych, relacji międzyludzkich. |
15 | Praca, ze wskazaną literaturą przedmiotu i zagadnieniami omawianymi podczas zajęć obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy. |
10 | |
laboratory classes [PSiZI_fs_2] | W laboratorium studenci we współpracy z prowadzącym, wykorzystując różne źródła informacji i metody pracy – Internet, studium przypadku i przykładu, metodę problemową, metoda stolików eksperckich oraz dyskusji-debaty panelowej czy oxfordzkiej analizują problemy zawodu informatyków. |
15 | Student zobowiązany jest do przygotowania się z wiedzy teoretycznej na podstawie wykładów, materiałów zaproponowanych przez prowadzącego lub innych źródeł, tak by uczestniczyć w metodzie problemowej podczas zajęć lub w burzy mózgów.
Opracowanie przez studenta referatu i pokazu oraz jego eksponowanie przed audytorium grupy. Studenci oddają eseje w postaci papierowej i elektronicznej oraz przedstawione prezentacje w postaci elektronicznej.
|
20 |
kolokwium pisemne [PSiZI_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |