Biologiczne podstawy zachowania Field of study: Psychology
Programme code: W3-NMPS19.2021

Module name: Biologiczne podstawy zachowania
Module code: 06-PS-NM-002
Programme code: W3-NMPS19.2021
Semester:
  • winter semester 2022/2023
  • winter semester 2021/2022
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 5
Description:
Moduł „Biologiczne Podstawy Zachowania” zawiera treści związane z podstawami fizjologii człowieka i nauk neuro-behawioralnych, ze szczególnym podkreśleniem podstawowych praw rządzących czynnościami życiowymi człowieka i jego zachowaniem, i odniesieniem do podstaw psychologii. Treści kształcenia obejmują: Biologiczne koncepcje człowieka – miejsce człowieka w świecie żywym i podstawowe cechy psychobiologiczne wyróżniające człowieka. Analiza czynności komórek jako podstawy czynności organizmu (w tym: neuron, przewodnictwo, przekaźnictwo chemiczne, regulacja hormonalna, homeostaza, przegląd funkcji układ. narządów, rozród i rozwój człowieka). Podstawy genetyki molekularnej i genetyki klasycznej. Analiza podstawowych mechanizmów zachowania (psychofizjologiczne aspekty zachowania). Zarys neuroanatomii funkcjonalnej człowieka (w tym: w tym budowa i czynności struktur korowych i podkorowych, narządy zmysłów).
Prerequisites:
Ugruntowana wiedza z zakresu przedmiotów przyrodniczych na poziomie gimnazjum i liceum – kurs ogólny. Pożądane elementy wiedzy ogólnej w zakresie historii, literatury, filozofii, etyki – na poziomie nauczania w liceum i wiedzy dostępnej w przekazie masowym.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Posiada podstawową wiedzę na temat biologicznych podstaw zachowania obejmującą podstawy biologii i nauk pokrewnych na poziomie szkoły ponadpodstawowej. [06-PS-NM-002_01]
PS_W04 [5/5]
Posiada podstawowy aparat pojęciowy w zakresie opisu biologii człowieka, potrafi się nim posługiwać i wykorzystywać w życiu zawodowym. [06-PS-NM-002_02]
PS_W04 [5/5]
Zna i rozumie mechanizmy i procesy związane z podstawami zachowania człowieka przydatne dla psychologa. [06-PS-NM-002_03]
PS_W23 [5/5]
Zna najnowsze osiągnięcia i odkrycia i w dziedzinie fizjologii człowieka i biologii zachowania [06-PS-NM-002_04]
PS_W23 [5/5]
Umie wykazać przydatność redukcjonistycznego podejścia do analizy zachowań człowieka (w tym: zdolności redukcjonistycznej analizy zachowań człowieka i weryfikacji hipotez nt. behawioru). [06-PS-NM-002_05]
PS_W10 [5/5]
Posiada umiejętność obserwacji oraz samoobserwacji (retrospekcji w odniesieniu do procesów fizjologicznych) i wykonania prostych badań w zakresie fizjologii i zachowania człowieka, oraz umiejętności prawidłowego postępowania doświadczalnego. [06-PS-NM-002_06]
PS_W23 [2/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Ocena kształtująca – regularne testy kontrolne [06-PS-NM-002_w_1]
Regularne bieżące sprawdziany testowe z zakresu materiału ćwiczeniowego – ocena ciągła
06-PS-NM-002_01 06-PS-NM-002_02 06-PS-NM-002_03 06-PS-NM-002_04 06-PS-NM-002_05 06-PS-NM-002_06
Ocena kształtująca – aktywność [06-PS-NM-002_w_2]
Oceniania własna aktywność studentów w postaci: - krótkich prezentacji nowości naukowych nt. fizjologii i biologii zachowania - prezentacji krótkich referatów nt. fizjologii i biologii zachowania
06-PS-NM-002_02 06-PS-NM-002_03 06-PS-NM-002_04 06-PS-NM-002_05
Egzamin [06-PS-NM-002_w_3]
Egzamin ustny lub pisemny lub test (zależnie od liczebności roku i średnich postępów studentów rocznika)
06-PS-NM-002_01 06-PS-NM-002_02 06-PS-NM-002_03 06-PS-NM-002_04 06-PS-NM-002_05 06-PS-NM-002_06
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
laboratory classes [06-PS-NM-002_fns_1]
- test kontrolny z poprzedniego tematu - ćwiczenia praktyczne, ich omówienie i interpretacja wyników - kierowana dyskusja nad zagadnieniami sygnalizowanymi przez studentów jako trudne - prelekcja z użyciem wideoprezentacji i modeli - filmy dydaktyczne (okazjonalnie) z komentarzem prowadzącego
30
- przygotowanie do ćwiczeń przed zajęciami (przegląd materiałów dydaktycznych przygotowanych przez prowadzących) - weryfikacja treści porusza-nych na ćwiczeniach po ich odbyciu - przygotowanie do testów kontrolnych - spontaniczna praca własna nad przygotowaniem prezentacji
45 Ocena kształtująca – regularne testy kontrolne [06-PS-NM-002_w_1] Ocena kształtująca – aktywność [06-PS-NM-002_w_2]
lecture [06-PS-NM-002_fns_2]
Wykład z prezentacją audiowizualną
15
- przegląd materiałów dydaktycznych - weryfikacja treści poruszanych na wykładzie po uczestnictwie w nim - przygotowanie do egzaminu końcowego
60 Egzamin [06-PS-NM-002_w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)