Bioethics and environmental ethics Field of study: Environmental Protection
Programme code: W2-S2OS19.2021

Module name: Bioethics and environmental ethics
Module code: 2OS_01
Programme code: W2-S2OS19.2021
Semester:
  • summer semester 2025/2026
  • summer semester 2024/2025
  • summer semester 2023/2024
  • summer semester 2022/2023
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Moduł „Bioetyka i etyka środowiskowa” ma na celu zapoznanie studenta i przygotowanie go do dokonania oceny rozmaitych sytuacji związanych z ingerencją człowieka w fenomen życia. Przedstawione zostaną źródła współczesnego myślenia porośrodowiskowego, głównie w oparciu o osiągnięcia współczesnej ekologii naukowej. Prezentowane będą przesłanki i prekursorzy bioetyki, w tym etyki środowiskowej, oraz różne kierunki tego nurtu myślenia. Przedstawione i przedyskutowane będą etyczne aspekty uregulowań prawnych dotyczące organizmów żywych i środowiska przyrodniczego, założenia etyki wyzwolenia zwierza oraz zasady humanitarnej metodyki doświadczalnej. Poddane krytycznej analizie zostaną postawy ludzkie wobec organizmów żywych i przyrody, różne rozwiązania w odniesieniu do przykładowych sytuacji konfliktów środowiskowych oraz aspekty związane ze stosowaniem genetycznie modyfikowanych organizmów.
Prerequisites:
general knowledge of biology at the undergraduate level
Key reading:
jak "Literatura obowiązkowa" w sylabusie
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student shows the characteristics of the main ethical values characterized for different currents of bioethics. [2OS_01_1]
2OS_W01_P [4/5] 2OS_W04_P [3/5]
Przedstawia charakterystykę głównych wartości etycznych obecnych w rożnych nurtach bioetyki. [2OS_01_2]
2OS_W01_P [4/5] 2OS_W08_P [3/5]
Analizuje założenia głównych wartości etycznych obecnych w różnych nurtach bioetyki. [2OS_01_3]
2OS_W04_P [4/5]
Wymienia najważniejsze etyczne regulacje zawarte w obowiązujący dokumentach prawnych dot. przyrody i organizmów żywych. [2OS_01_4]
2OS_W04_P [4/5] 2OS_W08_P [4/5]
Proponuje rozwiązania uargumentowane etycznie do różnorodnych działań człowieka wobec przyrody i organizmów żywych. [2OS_01_5]
2OS_U01_P [4/5] 2OS_U05_P [3/5] 2OS_U06_P [5/5]
Rozpoznaje motywy własnych decyzji w odniesieniu do zachowań mających wpływ na inne formy życia, [2OS_01_6]
2OS_U05_P [4/5] 2OS_K01_P [3/5]
Przedstawia własną ocenę przykładowych zachowań ludzkich odnoszących się do świata żywego. [2OS_01_7]
2OS_U05_P [5/5] 2OS_K01_P [4/5]
Wybiera i przedstawia sposoby eksploatacji przyrody bez jej niszczenia. [2OS_01_8]
2OS_U06_P [4/5] 2OS_K02_P [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
kolokwium [2OS_01_w_1]
Kolokwium po zakończeniu cyklu wykładów, obejmujące treści teoretyczne z wykładów oraz obejmujące materiały wskazane do pracy własnej studenta.
2OS_01_1 2OS_01_2 2OS_01_3 2OS_01_4
Esej [2OS_01_w_2]
Napisanie kilkustronicowej pracy pisemnej na jeden z wybranych z listy tematów
2OS_01_3 2OS_01_5 2OS_01_7 2OS_01_8
Ocena ciągła aktywności studenta na zajęciach [2OS_01_w_3]
Ocenie podlegają wystąpienia ustne, umiejętność wyciągania wniosków, aktywność w trakcie dyskusji
2OS_01_5 2OS_01_6 2OS_01_7 2OS_01_8
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [2OS_01_fs_1]
Wykład w postaci prezentacji multimedialnej, z wykorzystaniem zasobów Internetu: prezentacja wywiadów, fragmentów wykładów omawianych postaci, fragmentów filmów.
15
Praca z podręcznikiem, analiza lektury uzupełniającej (pdf-y artykułów, linki do stron internetowych), zapoznanie z wybranymi modułami kursu e-learningowego pt. „Filozoficzne i etyczne aspekty ochrony środowiska” (Centrum Kształcenia na Odległość UŚ), przygotowanie do kolokwium.
10 kolokwium [2OS_01_w_1]
discussion classes [2OS_01_fs_2]
Dyskusja nt. wybranych dylematów etycznych w biologii; studium przypadku zastosowane w odniesieniu do określonych konfliktów środowiskowych; gry dydaktyczne stosowane w celu utrwalenia treści z wykładów oraz zdobycia uzupełniającej wiedzy z zakresu omawianych zagadnień
15
Praca z podręcznikiem, analiza lektury uzupełniającej (pdf-y artykułów, linki do stron internetowych), zapoznanie z wybranymi modułami kursu e-learningowego p. "Filozoficzne i etyczne aspekty ochrony środowiska" (Centrum Kształcenia na Odległość UŚ), napisanie eseju
15 Esej [2OS_01_w_2] Ocena ciągła aktywności studenta na zajęciach [2OS_01_w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)