Zagadnienia płci kulturowej w literaturze i kulturze Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S2FP19.2021

Module name: Zagadnienia płci kulturowej w literaturze i kulturze
Module code: W1-FP-S2-ZPK
Programme code: W1-S2FP19.2021
Semester:
  • summer semester 2023/2024
  • summer semester 2022/2023
  • summer semester 2021/2022
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Description:
Moduł dotyczy zagadnień związanych z kulturowymi i społecznymi reprezentacjami płci w literaturze, kulturze, sztuce czy filmie. Proponowany zakres materiału obejmuje główne nurty teorii i filozofii feministycznych, genderowych, teorii queer oraz studiów nad męskościami, a także ich związki z innymi dyscyplinami wiedzy, takimi jak teoria literatury, psychoanaliza, antropologia, socjologia, filozofia polityki, poststrukturalistyczne teorie podmiotowości, ekokrytyka, biopolityka, a także teorie postkolonialne czy anty- i posthumanistyczne.
Prerequisites:
Brak.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student/ka posiada uporządkowaną i szczegółową wiedzę na temat płci kulturowej, feministycznej krytyki literackiej i teorii gender i queer. [ZPK_01]
K_W02 [4/5]
Student/ka rozumie rolę dyskursów naukowych i kulturowych w kształtowaniu i utrwalaniu przekonań oraz praktyk związanych z definiowaniem ról płciowych. [ZPK_02]
K_W14 [5/5]
Student/ka potrafi dokonać krytycznej analizy i interpretacji tekstów kultury oraz zjawisk społecznych pod kątem ich stosunku do kategorii płci, cielesności i podmiotowości. [ZPK_03]
K_U04 [3/5]
Student/ka ma świadomość znaczenia omawianej problematyki dla pogłębienia wiedzy o literaturze i kulturze, a także dla pogłębienia wiedzy o złożoności naszych społecznych i intymnych relacji, w tym relacji ze światem natury (roślin, zwierząt) i współczesnymi technologiami. [ZPK_04]
K_W04 [4/5] K_K16 [4/5]
Student/ka potrafi podjąć dyskusję, ocenić wypowiedź i uargumentować swój sąd w ramach różnych interakcji społecznych. [ZPK_05]
K_U06 [4/5]
Student/ka posiada wiedzę o społeczno-kulturowym znaczeniu ról genderowych dla literatury dawnej i współczesnej. [ZPK_06]
K_W14 [5/5]
Student/ka samodzielnie pracuje z tekstami źródłowymi (literackimi i nieliterackimi), czyta i potrafi wykorzystać literaturę naukową dotyczącą wybranych zagadnień. [ZPK_07]
K_U07 [2/5]
Student/ka pod kierunkiem nauczyciela akademickiego interpretuje naukowe teksty, eseje, beletrystykę. [ZPK_08]
K_U10 [4/5]
Student/ka rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności, które dotyczą rozpoznawania problematyki omawianej w trakcie zajęć oraz w „tekstach” i zachowaniach społecznych. [ZPK_09]
K_K01 [1/5]
Student/ka rozpoznaje i krytycznie ocenia aktualne problemy społeczne i polityczne związane z nierównościami płciowymi, a także z dyskryminacją rasową i klasową. [ZPK_10]
K_K02 [5/5] K_K08 [3/5]
Student/ka kształtuje kompetencje społeczne związane z praktykami antydyskryminacyjnymi. [ZPK_11]
K_K02 [5/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Zaliczenie [ZPK_w_01]
Ocena ciągła na podstawie stopnia przygotowania i udziału w konwersatorium oraz końcowy sprawdzian wiedzy (kolokwium/zaliczenie ustne/praca pisemna/prezentacja multimedialna).
ZPK_01 ZPK_02 ZPK_03 ZPK_04 ZPK_05 ZPK_06 ZPK_07 ZPK_08 ZPK_09 ZPK_10 ZPK_11
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
discussion classes [ZPK_fs_01]
Heureza, dyskusja, elementy wykładu, ćwiczenia analityczne odnoszące się do zalecanych lektur i opracowań.
30
Przygotowanie do zajęć obejmujące zalecane lektury literackie i naukowe.
90 Zaliczenie [ZPK_w_01]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)