University of Silesia in Katowice - Central Authentication Service
You are not logged in | login
Main page

Specializations

Specialization Teaching Specialty - Teaching of Mathematics and Chemistry
General description of the specialization [in Polish] Absolwent specjalności nauczycielska - nauczanie matematyki i chemii posiada gruntowną wiedzę matematyczną a także chemiczną niezbędną do nauczania matematyki i chemii w zakresie II etapu edukacyjnego (szkoły podstawowej). Będzie pedagogiem wszechstronnie przygotowanym do kompleksowej realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych, który w procesie nauczania potrafi wykorzystywać wiedzę pedagogiczną i psychologiczną, a także nowoczesne narzędzia multimedialne. Dobre przygotowanie merytoryczne i umiejętność korzystania z literatury i technologii informatycznych pozwoli absolwentowi dostosować swoją wiedzę i umiejętności do stale zmieniających się warunków nauczania.
Graduation requirements [in Polish] Student otrzymuje tytuł zawodowy licencjata w zakresie specjalności „nauczycielska – nauczanie matematyki i chemii”, gdy: 1. osiągnie wszystkie efekty uczenia się przewidziane w programie kształcenia, w tym efekty uczenia się związane z kwalifikacjami uprawniającymi do wykonywania zawodu nauczyciela; 2. uzyska w sumie co najmniej 180 punktów ECTS; 3. zaliczy kursy zgodnie z ilością godzin oraz punktów ECTS przewidziane w programie studiów, w tym: (a) wszystkie moduły z Grupy treści kierunkowych dla tej specjalności, (b) wszystkie moduły z Grupy treści specjalnościowych dla tej specjalności, (c) wszystkie moduły z grupy Inne wymagania dla tej specjalności, (d) praktyki ciągłe (praktyka nauczycielska ciągła z matematyki w SP, praktyka nauczycielska ciągła z chemii w SP) dla tej specjalności; 4. przygotuje i obroni pracę licencjacką; 5. zda egzamin dyplomowy z wynikiem pozytywnym.
Internships (hours and conditions) [in Polish] Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk dla studentów studiów stacjonarnych pierwszego stopnia SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA - NAUCZANIE MATEMATYKI I CHEMII §1 Wstęp Praktyki są organizowane przez uczelnie w oparciu o program kształcenia przygotowujący do wykonywania zawodu nauczyciela. Stanowią ważną część procesu dydaktycznego i równorzędnie z innymi zajęciami objętymi planem studiów podlegają obowiązkowemu zaliczeniu. Celem praktyk jest zapoznanie się studenta z organizacją pracy szkoły, warsztatem pracy nauczyciela, formami i metodami nauczania i wychowania oraz umożliwienie mu kształtowania i rozwoju umiejętności dydaktyczno-wychowawczych w bezpośrednim kontakcie z uczniami, a także weryfikacji własnych predyspozycji do wykonywania zawodu. Praktyki mają dwojaki charakter: praktyki śródroczne i praktyki ciągłe. §2 Wymiar praktyk Praktyki śródroczne: Praktyka nauczycielska z matematyki w SP I: 60 godzin Praktyka nauczycielska z matematyki w SP II: 60 godzin Praktyka nauczycielska z chemii w SP I: 30 godzin Praktyka nauczycielska z chemii w SP II: 30 godzin Praktyka psychologiczno-pedagogiczna w SP: 15 godzin Praktyki ciągłe: Praktyka nauczycielska ciągła z matematyki w SP: 30 godzin Praktyka nauczycielska ciągła z chemii w SP: 15 godzin §3 Zasady i forma odbywania praktyki Praktyki śródroczne: 1) Odbywają się w ciągu roku akademickiego jako element zajęć: • z dydaktyki matematyki oraz dydaktyki chemii – w szkole podstawowej (kl. IV-VIII); • związanych z blokiem pedagogiczno-psychologicznym (praktyka psychologiczno-pedagogiczna) – w szkołach podstawowych, jak również, w miarę możliwości, w placówkach szkolnictwa specjalnego bądź oddziałach integracyjnych. 2) Praktyki śródroczne odbywają się w szkołach podstawowych przy udziale nauczyciela akademickiego, nauczyciela ćwiczeń oraz grupy studentów. 3) W ramach zajęć praktycznych studenci: • obserwują przedmiotowe (matematyka, chemia) i wychowawcze lekcje nauczycieli; • samodzielnie przygotowują, przeprowadzają i ewaluują lekcje z matematyki oraz chemii w szkole podstawowej a także w miarę możliwości jedną lekcję wychowawczą; • obserwują lekcje pozostałych studentów z grupy, biorą udział w ewaluacji tych lekcji. Praktyki ciągłe: Odbywają się w szkołach podstawowych w oparciu o uczelniane skierowanie na praktykę. W ramach praktyk student: a) prowadzi lekcje, w tym godzinę wychowawczą (kl. IV-VIII); zaleca się, aby lekcje były zróżnicowane pod względem treści nauczania, jak i pod względem metodycznym (różne typy lekcji, metody, formy, techniki, itp.); b) obserwuje lekcje (matematyki i chemii oraz wychowawcze) nauczyciela opiekuna, innych nauczycieli, a także innych praktykantów; c) poświęca czas na zajęcia spersonalizowane z jednym, wskazanym przez nauczyciela uczniem (w tym: obserwuje jego aktywność, diagnozuje problemy, potrzeby i zdolności, projektuje indywidualne działania, prowadzi kilka zajęć, ewaluuje je) lub indywidualne (z grupą uczniów, np. w ramach kół zainteresowań lub realizacji szkolnych projektów edukacyjnych); d) aktywnie uczestniczy w życiu szkoły: dyżury, wycieczki, rady pedagogiczne (w miarę możliwości), zespoły przedmiotowe i zadaniowe, różne formy współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym, apele, zajęcia pozalekcyjne, imprezy szkolne, spotkania rad rodziców i samorządu uczniowskiego; obserwuje pracę psychologa, pedagoga szkolnego, doradcy zawodowego; zapoznaje się z treściami nauczania w okresie objętym praktyką, z dziennikiem lekcyjnym, z zeszytami uczniów, podręcznikami, programami, przewodnikami, wyposażeniem pracowni, zasobami i pracą biblioteki szkolnej; ustala plan praktyki z opiekunem; omawia lekcje obserwowane, przygotowane i przeprowadzone. §4 Kompetencje i umiejętności Najważniejsze kompetencje i umiejętności rozwijane i poddawane ocenie podczas praktyk: • umiejętności samodzielnego projektowania, realizowania i ewaluowania zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych; • umiejętności indywidualizowania i personalizowania procesu nauczania (od diagnozowania potrzeb i możliwości ucznia, przez projektowanie i realizację działań, po ewaluację efektów); • kompetencje interpersonalne (komunikatywność, życzliwość, skuteczność w rozwiązywaniu problemów, właściwe reakcje na nieprzewidziane sytuacje lekcyjne) i intrapersonalne (autoewaluacja, refleksyjność, gotowość do doskonalenia); • umiejętność pracy zespołowej (współpraca z innymi praktykantami i nauczycielami; organizowanie pracy grupowej na lekcjach); • umiejętności tworzenia sytuacji motywujących do nauki; • poziom przygotowania merytorycznego w zakresie nauczanego przedmiotu i umiejętność popularyzowania wiedzy; • kreatywność, a także rozwijanie dyspozycji i aktywności twórczych ucznia; • umiejętność doboru treści, metod, technik i narzędzi nauczania adekwatnych do celów edukacyjnych, potrzeb i możliwości uczniów; • celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy dydaktycznej; • kompetencje komunikacyjne, w tym dbałość o własną i uczniowską poprawność wypowiedzi, kulturę i etykę języka; • kompetencje międzykulturowe i glottodydaktyczne, umożliwiające pracę z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi słabą znajomość języka polskiego; • racjonalne gospodarowanie czasem lekcji, a także odpowiedzialne i celowe organizowanie pracy pozaszkolnej ucznia z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku. DODATKOWO STUDENT MA PRAWO DO REALIZACJI FAKULTATYWNEJ PRAKTYKI ZAWODOWEJ. §1 Wymiar praktyk 150 godzin, 4 tygodnie, fakultatywna §2 Zasady i forma odbywania praktyki Zgodnie z uniwersyteckim regulaminem praktyk studenci samodzielnie poszukują miejsca odbywania praktyki, adekwatnego do kierunku i specjalności studiów. Studenci realizują program praktyki uzgodniony z zakładem pracy, zatwierdzony przez opiekuna praktyk. Praktyka zawodowa ma na celu kształtowanie umiejętności niezbędnych w przyszłej pracy zawodowej oraz przygotowanie studenta do samodzielności i odpowiedzialności za powierzone mu zadania. Student ma możliwość wykorzystania wiedzy zdobytej na studiach oraz zdobywania nowych umiejętności i wiedzy praktycznej. Praktyki zaliczane są na podstawie sprawozdania studenta oraz opinii o praktykancie i przebiegu praktyki sporządzonej przez zakład pracy.
Professional qualifications [in Polish]
Number of ECTS credits required to achieve the qualification equivalent to the level of study 180
Percentage of the ECTS credits for each of the scientific or artistic disciplines to which the learning outcomes are related to the total number of ECTS credits
  • mathematics (natural sciences): 100%

Karta Kierunku & Informator ECTS :: Karta Kierunku 6.5.0.0-unknown :: contact