Code of the learning outcome of the programme | Learning outcomes The graduate: |
Codes of the second-order PRK characteristics to which the learning outcome of the programme is related |
---|---|---|
KNOWLEDGE | ||
K_W01 | [in Polish] zna i rozumie podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących; | 2018_P7S_WG |
K_W02 | [in Polish] zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia, socjalizacji oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów; | 2018_P7S_WG |
K_W03 | [in Polish] zna i rozumie źródła i miejsce pedagogiki specjalnej w nauce oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu; | 2018_P7S_WG |
K_W04 | [in Polish] zna i rozumie zakresy pedagogiki specjalnej; | 2018_P7S_WG |
K_W05 | [in Polish] zna i rozumie koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów; | 2018_P7S_WG |
K_W06 | [in Polish] zna i rozumie metodologię badań naukowych stosowanych w dziedzinach nauk humanistycznych i nauk społecznych, w szczególności zasady projektowania i prowadzenia badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej, oraz postulat wieloparadygmatyczności; zna i rozumie metodologiczne założenia i zasady oraz etyczne normy projektowania i realizacji badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej; | 2018_P7S_WK |
K_W07 | [in Polish] zna i rozumie zasady i normy etyczne obowiązujące w zakresie rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji; | 2018_P7S_WG, 2018_P7S_WK |
K_W08 | [in Polish] zna i rozumie współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca; | 2018_P7S_WK |
K_W09 | [in Polish] zna i rozumie system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego; | 2018_P7S_WG |
K_W10 | [in Polish] zna i rozumie organizację i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, oraz modele indywidualizacji lekcji, efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć; | 2018_P7S_WG |
K_W11 | [in Polish] zna i rozumie merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej; | 2018_P7S_WK |
K_W12 | [in Polish] zna i rozumie podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy oraz zasady efektywnego posługiwania się narządem mowy; | 2018_P7S_WG |
K_W13 | [in Polish] zna i rozumie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia; | 2018_P7S_WG |
K_W14 | [in Polish] zna i rozumie zasady udzielania pierwszej pomocy; | 2018_P6S_WK |
K_W15 | [in Polish] zna i rozumie zasady ochrony własności intelektualnej. | 2018_P7S_WK |
SKILLS | ||
K_U01 | [in Polish] potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych,terapeutycznych i resocjalizacyjnych; | 2018_P7S_UW |
K_U02 | [in Polish] potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu; | 2018_P7S_UW |
K_U03 | [in Polish] potrafi rozróżniać orientacje metodologiczne w badaniach naukowych w zakresie pedagogiki, formułować cele i problemy badawcze, stosować dobór adekwatnych metod i technik, konstruować narzędzia badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań w obrębie wybranego zakresu pedagogiki specjalnej; | 2018_P7S_UW |
K_U04 | [in Polish] potrafi diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów; | 2018_P7S_UW |
K_U05 | [in Polish] potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu,realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; | 2018_P7S_UW |
K_U06 | [in Polish] potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań,procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji; | 2018_P7S_UW |
K_U07 | [in Polish] potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć; | 2018_P7S_UO |
K_U08 | [in Polish] potrafi wdrażać efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne uczniów oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; | 2018_P7S_UW |
K_U09 | [in Polish] potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z nauczycielami, specjalistami, rodzicami i opiekunami uczniów; | 2018_P7S_UO |
K_U10 | [in Polish] potrafi analizować własne działania pedagogiczne, dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i rehabilitacyjne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych; | 2018_P7S_UU |
K_U11 | [in Polish] projektować i prowadzić zajęcia oraz dokonywać ich ewaluacji – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej; | 2018_P7S_UW |
K_U12 | [in Polish] potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim oraz poprawnie i adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się specjalistyczną terminologią; | 2018_P7S_UK |
K_U13 | [in Polish] potrafi posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu; | 2018_P7S_UW |
K_U14 | [in Polish] potrafi udzielać pierwszej pomocy; | 2018_P7S_UW |
K_U15 | [in Polish] potrafi współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań naukowych; | 2018_P7S_UK |
K_U16 | [in Polish] potrafi samodzielne rozwijać wiedzę oraz umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii; | 2018_P7S_UU |
K_U17 | [in Polish] potrafi twórczo korzystać z teorii dotyczących rozwoju człowieka, socjalizacji, wychowania, nauczania-uczenia się oraz krytycznie je oceniać. | 2018_P7S_UW |
SOCIAL COMPETENCES | ||
K_K01 | [in Polish] jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka; | 2018_P7S_KR |
K_K02 | [in Polish] jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej; | 2018_P7S_KO |
K_K03 | [in Polish] jest gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne; | 2018_P7S_KO |
K_K04 | [in Polish] jest gotów do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią; | 2018_P7S_KR |
K_K05 | [in Polish] jest gotów do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tych środowisk; | 2018_P7S_KR |
K_K06 | [in Polish] jest gotów do działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty; | 2018_P7S_KR |
K_K07 | [in Polish] jest gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej; | 2018_P7S_KR |
K_K08 | [in Polish] jest gotów do doceniania tradycji i dorobku badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej oraz ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze. | 2018_P7S_KK |