Specialization |
Education of Individuals with Autism Spectrum Disorder |
General description of the specialization |
[in Polish] Specjalność jest adresowana do osób, które chcą zdobyć interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą etiologii, patomechanizmów i objawów zaburzeń utrudniających osobom ze spektrum autyzmu funkcjonowanie w społeczeństwie. Kompetencje teoretyczne i umiejętności praktyczne zdobyte podczas praktyk dają możliwość poznania metod wychowawczych i terapeutycznych potrzebnych do monitorowania przebiegu procesu edukacyjno- terapeutycznego dzieci, młodzieży i osób dorosłych ze spektrum autyzmu.
Studenci specjalności edukacja i rehabilitacja osób ze spektrum autyzmu przyswajają sobie szeroki zakres wiedzy teoretycznej, kompetencji oraz umiejętności praktycznych umożliwiających prowadzenie obserwacji; diagnozy osób ze spektrum autyzmu, rozpoznanie złożonych sytuacji opiekuńczych, wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych, ustalenie właściwego sposobu postępowania; dobór skutecznych metod i technik oddziaływania terapeutycznego w środowisku szkolnym, pozaszkolnym oraz rodzinnym; podejmowanie czynności związanych z programowaniem, realizowaniem oddziaływań edukacyjnych i rehabilitacyjnych w specjalnych, integracyjnych oraz ogólnodostępnych placówkach. Studenci poznają najnowsze tendencje w zakresie edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin. Studia na kierunku pedagogika specjalna o specjalności edukacja i rehabilitacja osób ze spektrum autyzmu kształtują właściwe postawy wobec osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, rozwijają wrażliwość na problemy tej grupy osób i ich rodzin oraz potrzebę budowania takich postaw w społeczeństwie. |
Graduation requirements |
[in Polish] 1. Wywiązanie się z obowiązków wynikających z Regulaminu Studiów w Uniwersytecie Śląskim, nienaganna postawa zgodna z treścią ślubowania.
2. Realizacja efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna (wzorcowe efekty uczenia się), w tym efektów specyficznych dla specjalności edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną. Student uzyskuje absolutorium poprzez zaliczenie przewidzianych w planie studiów modułów, realizując wszystkie efekty uczenia się.
3. Zaliczenie przewidzianych w programie studiów praktyk, zgodnych ze Standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkoli, szkół i placówek specjalnych oraz szkół ogólnodostępnych w zakresie pracy
z dziećmi i z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym specjalnościowe, potwierdzające osiągnięcie efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych dla specjalności edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
4. Uzyskanie wymaganej planem studiów liczby punktów ECTS (300), potwierdzających umiejętność pracy własnej studenta i realizację zajęć w bezpośrednim kontakcie z nauczycielami akademickimi, w tym również, o ile jest przewidziane w ramach e-learningu.
5. Przygotowanie i obrona pracy magisterskiej (zgodnie z Regulaminem Studiów w Uniwersytecie Śląskim, zasadami przyjętymi na Wydziale, poprzedzone zgłoszeniem i zatwierdzeniem tematu pracy), stanowiące ostateczny sprawdzian osiągnięcia efektów uczenia się określonych dla kierunku i specjalności. Temat pracy magisterskiej powinien być zgodny ze studiowanym kierunkiem pedagogika specjalna w specjalności edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
6. Terminowe uiszczanie opłat za studia (dotyczy studiów niestacjonarnych) lub ewentualnych opłat za powtarzanie modułu, semestru, reaktywację, różnice programowe itp. |
Internships (hours and conditions) |
[in Polish] I. Uwagi ogólne
Praktyka stanowi ważną a zarazem integralną część procesu dydaktyczno-wychowawczego, realizowanego przez studentów w uczelni wyższej. Jest z jednej strony sposobem sprawdzenia użyteczności wiedzy i umiejętności zdobywanych w toku kształcenia, z drugiej - natomiast może stanowić podstawę do podejmowania zagadnień wynikających z własnych zainteresowań studentów.
Studenci przygotowujący się do praktyki mają:
- prawo do konsultacji spraw związanych z realizacją praktyki zawodowej z opiekunem praktyki w uczelni,
- prawo uzgodnić z opiekunem praktyki w placówce warunki realizacji poszczególnych zadań praktyki (dzień tygodnia, godzinę itp.),
- obowiązek odebrać z Sekretariatu Praktyk w wyznaczonym terminie dokumenty dla instytucji, w której zamierza realizować praktykę.
II. Charakterystyka praktyki
Rodzaje praktyki:
- Moduł praktyczny asystencki; wymiar godzin: 30; czas realizacji: semestr 1; forma zaliczenia: zaliczenie z oceną,
- Moduł praktyczny - kształcenie kierunkowe; wymiar godzin: 60; czas realizacji: semestr 2; forma zaliczenia: zaliczenie z oceną,
- Praktyka z tutoringiem (edukacja włączająca); wymiar godzin: 30; czas realizacji: semestr 5,6; forma zaliczenia: zaliczenie z oceną,
- Praktyka zawodowa (edukacja włączająca) wakacyjna po III r.; wymiar godzin: 90; czas realizacji: semestr 7; forma zaliczenia: zaliczenie z oceną,
- Praktyka z tutoringiem (specjalnościowa); wymiar godzin: 15; czas realizacji: semestr 7,8; forma zaliczenia: zaliczenie z oceną,
- Praktyka zawodowa (specjalnościowa) wakacyjna po IV r.; wymiar godzin: 90; czas realizacji: semestr 9; forma zaliczenia: zaliczenie z oceną.
III. Cele praktyki
1. Preorientacja zawodowa studenta.
2. Rozwijanie umiejętności wykorzystania wiedzy zdobytej na studiach.
3. Wzbogacanie wiedzy teoretycznej o praktyczne doświadczenia w zależności od zainteresowań studenta.
4. Kształtowanie umiejętności niezbędnych w przyszłej pracy zawodowej.
5. Przygotowanie studenta do samodzielności i odpowiedzialności za powierzone mu zadania.
6. Weryfikowanie zdobytej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i organizacyjnej w pracy.
7. Inspirowanie do poznania i samooceny siebie, rozpoznawania swoich możliwości w różnych dziedzinach i zakresach działania.
8. Stworzenie dogodnych warunków do aktywizacji zawodowej studenta na rynku pracy.
IV. Zadania do realizacji
1. Ogólne zapoznanie się studenta z zadaniami wynikającymi z planu pracy placówki.
2. Zapoznanie się studenta z ramowym rozkładem dnia placówki, jej strukturą, organizacją wewnętrzną, statutem oraz prawnymi regulacjami.
3. Zapoznanie się z programami i planami działalności instytucji.
4. Zapoznanie się z formami pracy stosowanymi w danej placówce.
5. Codzienne obserwowanie różnego rodzaju zajęć zgodnie z modułem prowadzonych w danej placówce.
6. Włączenie się studenta w pracę placówki w charakterze asystenta.
7. Pomoc w sprawowaniu opieki nad dzieckiem lub osobą dorosłą niepełnosprawną.
8. Przeprowadzenie rozmowy z osobą z kierownictwa placówki na temat głównych zadań, osiągnięć, potrzeb i problemów placówki.
9. Przeprowadzenie rozmowy z pracownikiem placówki na temat programu, metod i warsztatu pracy.
10. Prowadzenie zapisów o charakterze dokumentującym przebieg praktyki pedagogicznej.
V. Tryb i warunki zaliczenia praktyki.
1. Dokumenty należy pobrać ze strony internetowej
2. Student na bieżąco dokumentuje przebieg swojej praktyki wyłącznie na drukach do tego celu opracowanych.
3. Praktykę zalicza w indeksie uczelniany opiekun praktyki na podstawie dokumentacji przedłożonej przez studenta.
4. Po zaliczeniu praktyki w indeksie student niezwłocznie składa dokumentację uczelnianemu opiekunowi praktyk.
5. Studenci przedkładają opiekunowi praktyki w uczelni stosowną dokumentację przebiegu praktyk. |
Professional qualifications |
[in Polish] Absolwent po ukończeniu studiów na kierunku pedagogika specjalna o specjalności edukacja i rehabilitacja osób ze spektrum autyzmu może podjąć pracę w przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych różnego typu: ogólnodostępnych, integracyjnych, z oddziałami integracyjnymi, jako organizator kształcenia specjalnego, nauczyciel współorganizujący proces kształcenia, nauczyciel prowadzący zajęcia rewalidacji indywidualnej w placówkach specjalnych dla osób ze spektrum autyzmu, w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, warsztatach terapii zajęciowej, ośrodkach szkolno-wychowawczych. |
Number of ECTS credits required to achieve the qualification equivalent to the level of study |
300 |
Percentage of the ECTS credits for each of the scientific or artistic disciplines to which the learning outcomes are related to the total number of ECTS credits |
- education (social sciences): 91%
- psychology (social sciences): 6%
- culture and religion studies (humanities): 1%
- law (social sciences): 1%
- philosophy (humanities): 1%
|