Graduation requirements |
[in Polish] nie dotyczy |
Internships (hours and conditions) |
[in Polish] Praktyka arteterapeutyczna jest integralną częścią programu studiów Arteterapia i odbywa się na 4, 5 i 6 semestrze w łącznym wymiarze 150 godzin (tzw. kontaktowych, wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów). Jest poprzedzona zaliczeniem (w formie egzaminu ) modułu Podstawy teoretyczne arteterapii z metodyką oraz modułów wyposażających studenta w kompetencje artystyczne, zostaje więc stosownie do wytycznych KRK przygotowana merytorycznie.
Celem praktyk jest:
operacjonalizacja wiedzy zdobytej w trakcie udziału w modułach teoretycznych i artystycznych;
rozwijanie kompetencji związanych z zastosowaniem technik arteterapeutycznych w realiach funkcjonowania placówek rehabilitacyjnych, terapeutycznych, pomocowych i rozwijanie umiejętności dostosowania własnych działań do ich specyfiki;
doskonalenie warsztatu artystycznego i arteterapeutycznego, wykorzystywanego na rzez osób z niepełnosprawnością lub z dysfunkcjonalnością;
kształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeb pacjentów i wychowanków wymagających wsparcia; zwracanie uwagi na istotę facylitacji jako postawy terapeuty;
nabywanie umiejętności nawiązywania relacji terapeutycznej z poszanowaniem praw każdej ze stron owej relacji;
przygotowanie do własnej pracy zawodowej.
Praktyki zostały podzielone na trzy poziomy:
1. Inicjalny, stanowiący praktyki terenowe o charakterze asystenckim (30 godzin, 2 punkty ECTS), opierający się na hospitowaniu zajęć arteterapeutycznych odbywających się w różnych placówkach wsparcia, opieki i terapii czy resocjalizacji, ukazujących z jednej strony przekrój możliwości rynku pracy i potencjalnych szans zawodowych arteterapeutów, z drugiej zaś prezentujących specyfikę organizacji i funkcjonowania tych placówek.
Student zapozna się w trakcie praktyki asystenckiej z:
regulaminem każdej hospitowanej placówki, jej strukturą, przypisanymi kompetencjami, a także z warunkami i specyfiką prowadzonej w niej pracy, w tym z rytmem rozkładu dnia i planami pracy;
prowadzoną dokumentacją – z dbałością o zachowanie ochrony danych osobowych;
funkcjonowaniem i specyfiką oddziaływań terapeutycznych i wspierających (w tym z metodami arteterapeutycznymi stosowanymi w placówce).
Zaliczenie praktyki asystenckiej nastąpi po złożeniu i analizie zawartości dzienniczka praktyk przez opiekuna praktyk, będącego pracownikiem Wydziału Pedagogiki i Psychologii.
2. Druga część terenowych praktyk ma charakter uczestniczący i polega na prowadzeniu własnych działań arteterapeutycznych w jednej wybranej placówce dedykowanej osobom z niepełnosprawnością czy z dysfunkcjami o różnorodnym obrazie klinicznym (może to być np. placówka rehabilitacyjna, wsparcia dziennego: dom pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej, świetlica socjoterapeutyczna, oddział szpitalny, specjalny ośrodek wychowawczy dla dzieci i młodzieży). Szczegółowy wykaz placówek będzie przekazywany studentom przed rozpoczęciem praktyki uczestniczącej przez opiekuna praktyki, będącego pracownikiem Akademii Sztuk Pięknych lub Wydziału Pedagogiki i Psychologii.
Zaliczenie tego modułu (wymiar 60 godzin - 4 ECTS) odbędzie się na podstawie oceny prowadzonych zajęć a także uczestnictwa w dyskusji nad obserwowanymi zajęciami pozostałych uczestników praktyk. Student prowadzić będzie także w czasie pobytu w placówce obserwację bierną ze szczególnym naciskiem na odnotowanie form i metod pracy wykorzystujących sztukę, prowadząc dziennik praktyk i zamieszczając w nim analizę krytyczną zajęć oraz procedur, w jakich uczestniczył.
3. Finalna cześć praktyk terenowych będzie bezpośrednio związana z przygotowywanym projektem arteterapeutycznym, będącym własnym i oryginalnym pomysłem artystycznym, zrealizowanym bezpośrednio w wybranej przez siebie placówce, prowadzącej działania rehabilitacyjne, reedukacyjne, resocjalizacyjne czy inne, uwzględniającym procedury stosowane w badaniu przez sztukę (w tym kontekście praktycznie zastosowana zostanie wiedza i umiejętności opanowane w trakcie proseminarium).
Projekt powinien łączyć w sobie działania interdyscyplinarne, zgodnie z istotą kierunku, w gestii studenta pozostanie również wybór jednostki prowadzącej praktykę (ASP, AM , WPiPs UŚ), co będzie bezpośrednio związane z głównym tematem projektu dyplomowego i jego polem estetycznym. Wybrana osoba prowadząca seminarium dyplomowe i będąca promotorem pracy i projektu arteterapeutycznego stanie się równocześnie opiekunem terenowej praktyki dyplomowej, co umożliwi wszechstronną pomoc artystyczną i naukową w podjętym działaniu projektowym. |
Professional qualifications |
[in Polish] Studia na kierunku arteterapia przygotowują do prowadzenia aktywności artystycznej, skierowanej do osób z niepełnosprawnościami o różnej etiologii, specyfice i wymiarze, osób z zaburzeniami dotyczącymi funkcjonowania społecznego, emocjonalnego, psychicznego czy edukacyjnego, w tym: plastykoterapii, muzykoterapii, choreoterapii, biblioterapii i teatroterapii.
Kierunek pozwala na uzyskanie uprawnień do prowadzenia zajęć z zakresu terapii przez sztukę we wszystkich placówkach dedykowanych osobom wymagającym rehabilitacji, wsparcia czy reedukacji, a zatem w oddziałach szpitalnych, sanatoriach, ośrodkach wsparcia dziennego, domach opieki społecznej, świetlicach socjoterapeutycznych, warsztatach terapii zajęciowej, ośrodkach integracyjnych i innych placówkach prowadzących arteterapię.
Oferta edukacyjna wiąże się z uzyskaniem uprawnień pedagogicznych, niezbędnych do prowadzenia działalności pomocowej i wspierającej.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent wyposażony zostaje w interdyscyplinarną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, łączące w sobie efekty kształcenia usytuowane w trzech obszarach: nauk humanistycznych, nauk społecznych i sztuki.
Posiada wiedzę i umiejętności dotyczące realizacji prac artystycznych z wykorzystaniem środków ekspresji estetycznej i umiejętności warsztatowych posadowionych w obszarze sztuki oraz posiada uprawnienia pedagogiczne. Posługuje się wiedzą dotyczącą oddziaływań arteterapeutycznych, w tym: plastykoterapii, muzykoterapii, choreoterapii, biblioterapii i teatroterapii oraz posiada umiejętność zastosowania działań twórczych nacechowanych terapeutycznie, których zasadniczymi narzędziami są muzyka, sztuki wizualne, drama, literatura, taniec i ekspresja ucieleśniona. Potrafi integrować owe narzędzia tworząc autorskie interdyscyplinarne projekty arteterapeutyczne realizowane w otoczeniu społecznym.
Absolwent posiada również wiedzę i podstawowe kompetencje psychoterapeutyczne, zna zasady pracy z pacjentem/wychowankiem/pensjonariuszem w czasie oddziaływań arteterapeutycznych. Ma także elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, psychopatologii, psychologii klinicznej, co umożliwia mu odpowiedzialne i efektywne konstruowanie oddziaływań arteterapeutycznych w pracy z osobami chorymi oraz przejawiającymi określone zaburzenia czy dysfunkcje.
Studia na kierunku arteterapia przygotowują absolwenta do prowadzenia artystyczno-terapeutycznej aktywności skierowanej w stronę osób z niepełnosprawnościami o różnej etiologii, specyfice i wymiarze, osób z zaburzeniami dotyczącymi funkcjonowania społecznego, emocjonalnego, psychicznego czy edukacyjnego, wymagającymi wsparcia. Jest przygotowany do działań o charakterze rewalidacyjnym, rehabilitacyjnym czy reedukacyjnym w oddziałach szpitalnych, sanatoriach, ośrodkach wsparcia dziennego, domach opieki społecznej, świetlicach socjoterapeutycznych, warsztatach terapii zajęciowej, ośrodkach integracyjnych i innych placówkach prowadzących arteterapię z zachowaniem poszanowania odmienności i indywidualnych potrzeb pacjentów i wychowanków. |
Number of ECTS credits required to achieve the qualification equivalent to the level of study |
180 |
Percentage of the ECTS credits for each of the scientific or artistic disciplines to which the learning outcomes are related to the total number of ECTS credits |
- education (social sciences): 51%
- fine arts and art conservation (the arts): 34%
- music (the arts): 12%
- art studies (humanities): 3%
|